Duitse touringcarsector gaat sinds Covid nog steeds sterk achteruit: 52 procent minder passagiers; “Spoor minder op voorgrond plaatsen”
Vorig jaar reisden er in Duitsland nog steeds aanzienlijk minder mensen met de touringcar dan vóór de coronapandemie. Zoals het Federaal Bureau voor de Statistiek (Destatis) volgens voorlopige resultaten meldt, bedroeg het aantal passagiers in het touringcarvervoer (exclusief lijndiensten) 37 miljoen passagiers, ruim de helft (-52%) lager dan in 2019 (77 miljoen passagiers). Het aantal door alle passagiers samen afgelegde kilometers bedroeg in 2022 8 miljard, wat overeenkomt met bijna de helft van de vervoersprestatie in 2019 (16,7 miljard passagierskilometers).
Ook het aantal afgelegde kilometers van touringcars was met 300 miljoen kilometer ruim de helft lager dan in 2019 (612 miljoen kilometer). Daarnaast daalde ook het aantal bedrijven dat busreizen buiten de langeafstandsbusroutes uitvoerde met 8% van 2.970 naar 2.720 in 2022 vergeleken met het pre-Corona-jaar 2019. Volgens het economisch onderzoek van de Duitse bus- en touringcarorganisatie bdo over 2022/23 verwacht het merendeel van de busbedrijven nog steeds dat het aantal passagiers in de toekomst zal dalen.
“Deze negatieve ontwikkeling kan alleen worden tegengegaan met betrouwbare politieke steun. Dit omvat in de eerste plaats een verlaging van de BTW naar 7% voor busreizen. Politici moeten het spoor niet voortdurend op de voorgrond plaatsen, maar moeten eindelijk recht doen aan het belang van (tour)bussen in een klimaatvriendelijk milieunetwerk”, zegt Christiane Leonard, algemeen directeur van de bdo in Berlijn. “De touringcar hoort ook thuis in de algemene context van de ontwikkeling van het openbaar vervoer: wat hebben we er immers aan als meer mensen met het (snelle) spoor reizen, maar tegelijkertijd aanzienlijk minder mensen in touringcars reizen? Per saldo maken minder mensen gebruik van klimaatvriendelijke vervoermiddelen.”
Leonard benadrukte dat “politici eindelijk hun eenzijdige focus op het spoor moeten opgeven en specifiek moeten pleiten voor touringcars. Anders zouden de hoge energieprijzen, het acute tekort aan chauffeurs en de lasten van de bureaucratie de rest om de bussector en daarmee de mobiliteitstransitie te vertragen.”
- Duitse touringcarsector gaat sinds Covid nog steeds sterk achteruit: 52 procent minder passagiers; “Spoor minder op voorgrond plaatsen,” aldus Christiane Leonard. Foto bdo.