Ebusco ziet omzet bijna vervijfvoudigen tot 111,6 miljoen euro, maar schroeft winstdoel terug tot 20 à 25 procent
Busconstructeur Ebusco in Deurne, fabrikant van elektrische bussen, heeft de omzet afgelopen jaar bijna zien vervijfvoudigen tot 111,6 miljoen euro, ondanks een vertraagde levering van bestelde bussen. Het nettoverlies liep wel op, van 26,8 miljoen euro in 2021, tot 32,2 miljoen euro. Ook heeft het bedrijf zijn doelstelling voor de winstgevendheid voor de middellange termijn teruggeschroefd. Dat is het gevolg van aanhoudende verstoringen in de toeleveringsketen en de hoge inflatie, maakte het concern vandaag bekend.
De busconstructeur verwacht nu een operationele winstmarge te behalen binnen de komende vijf jaar van 20 tot 25 procent. Eerder ging de onderneming uit van 35 procent. Ebusco bevestigt wel de doelstelling om binnen vijf jaar jaarlijks meer dan 3.000 zero emissie-bussen te gaan produceren.
Peter Bijvelds zei in een toelichting dat de orderportefeuille eind vorig jaar fors is gegroeid, met 1474 bussen. Ter vergelijking, een jaar eerder was dit 325. Die toename komt vooral door een order voor maximaal 800 bussen van het Duitse ov-bedrijf Deutsche Bahn, “onze grootste order ooit”, aldus Bijvelds.
“Hoewel we trots kunnen zijn op de vele mijlpalen, worden we evengoed voortdurend geconfronteerd met aanhoudende geopolitieke onzekerheid en wereldwijde leveringsbeperkingen. De impact daarvan is merkbaar op het aantal geassembleerde, verscheepte en geleverde bussen”, zegt de Ebusco-directeur.
Voor de nieuwe bus van Ebusco, de 3.0, heeft de beperkte beschikbaarheid van onderdelen geresulteerd in “inefficiëntie in de productie”, doordat bussen uit de productielijn moesten worden gehaald. Voor andere bussen hadden de hoge transportprijzen een drukkend effect op de winstgevendheid en ook de opleving van corona in China pakte negatief uit.
“Veel van onze groei kan worden verklaard door onze mensen,” voegt Bijvelds toe. “We hebben al vroeg geleerd dat we efficiënter, slimmer en anders moeten zijn om de concurrentie te overtreffen. Innovatie zit in het DNA van onze mensen. Bewijs hiervan is onder meer de lancering van de Ebusco 3.0 18-meter slechts een jaar nadat de eerste 3.0 was afgeleverd, wat resulteerde in 184 bussen in bestelling. Het is een duidelijk voorbeeld van de niet-hiërarchische en daadkrachtige cultuur die we hebben weten te koesteren. Hoewel de release van de 18-meterbus in 2022 misschien wel het meest sprekende voorbeeld is, zit de ondernemerscultuur diep geworteld in ons bedrijf. 10 jaar ervaring stellen ons in staat om dagelijkse beslissingen te nemen op basis van real-road data, zodat onze oplossingen goed aansluiten bij de realiteit.”
- Ebusco ziet omzet bijna vervijfvoudigen tot 111,6 miljoen euro, maar schroeft winstdoel terug tot 20 à 25 procent. De lancering van de 18-meter Ebusco 3.0 een jaar na de lancering van de 3.0 is een voorbeeld van de ‘daadkrachtige innovatiecultuur’. Foto Busworld.