Een nieuwe trend? Na New York City biedt de Uber-app binnenkort ook taxi’s aan in San Francisco
Travis Kalanick, de oprichter van Uber, heeft de (toen nog invloedrijke) taxibedrijfstak altijd diep veracht. Hij verwees vaak naar wat hij zag als een “hebzuchtige en corrupte” sector als “the asshole taxi.” De taxisector vond dan weer dat de manier waarop Uber werkt met schijnzelfstandigen en lichtere regelgeving dan die voor de taxi’s, unfair is. Nu Uber met een gebrek aan chauffeurs kampt (en in het vervoerssegment geen werkelijke winst boekt), weet het niet hoe snel het de taxisector moet opvrijen om ook de destijds gehate taxi’s op de Uber-app te krijgen. In 2025 moeten alle taxi’s over de hele wereld via de Uber-app geboekt kunnen worden.
Na New York City biedt de Uber-app ook taxi’s aan in San Francisco. In beide gevallen is het niet de taxisector zelf, maar de technologiebedrijven die Uber deze opening bieden. CMT en Curb in New York City, Flywheel in San Francisco. De bazen van Flywheel en Yellow zeiden allebei dat taxichauffeurs baat zouden hebben bij de deal.
In het VK deed taxitechnologiebedrijf Autocab zijn klanten over aan Uber. Voor technologieleverancier iCabbi (Ierland en Groot-Brittannië) – die nog maar recent een stevige voet aan de grond kreeg op de Europese markt in Finland – was dit reden om samen met iCabbi-moederbedrijf Renault Mobilize haar klanten een beslissende stem te geven in een gezamenlijke Taxi Alliance. De vraag is hoe de andere leveranciers van taxitechnologie zich gaan gedragen als Uber het ambitieuze doel heeft om in 2025 alle taxi’s ter wereld op zijn app te hebben.
Binnenkort kunnen New Yorkers dankzij CMT en Curb ook lokale gele taxi’s boeken op hun Uber-app. In San Francisco zullen vanaf 5 augustus Flywheel Taxi, een taxi-app, en Yellow Cab (met YoTaxi) meedraaien in een pilot. De deal, die eerder deze week werd ondertekend met Yellow Cab SF en Flywheel Technologies, betekent dat Bay Area-klanten die een Uber-rit aanvragen, de komende maanden bediend worden door een van de 1.075 taxi’s van de stad.
Voor Uber biedt het partnerschap in San Francisco honderden extra chauffeurs in een tijd waarin de eigen chauffeurs nauwelijks terugkwamen van pandemische pauzes. Voor taxichauffeurs die nu worstelen om te herstellen van de effecten van de pandemie, zal het extra klanten opleveren – zij het soms tegen lagere prijzen, omdat Uber-tarieven – met uitzondering van de drukke perioden en ‘surge pricing’ – vaak goedkoper zijn dan die van de taxi’s.
Toezichthouder San Francisco Municipal Transportation Agency (SFMTA) effende de weg voor de deal en stemde dinsdag in om taxi’s vooraf vaste tarieven te laten accepteren – die kunnen verschillen van de officiële taxitarieven. Iets meer dan een dozijn taxichauffeurs waren tijdens de SFMTA-bijeenkomst tegen een samenwerking met Uber, terwijl ongeveer vier chauffeurs en vier eigenaren van taxibedrijven het idee steunden en zeiden dat het de nodige nieuwe business zou genereren.
Taxiritten met Uber kosten hetzelfde als ritjes met UberX, die worden berekend op basis van het basistarief plus reistijd en afstand. Taxichauffeurs die van tevoren weten welke ritten van Uber komen en wat ze worden betaald, kunnen Uber-ritten zonder gevolgen accepteren of weigeren, aldus Uber. Het inkomen van een taxichauffeur voor een Uber-rit kan gelijk zijn aan, meer dan of minder zijn dan het gemeten tarief. De tarieven van Uber en Lyft zijn ongeveer 80% tot 85% van de taximetertarieven.
De taxisector in San Francisco had ongeveer 1.800 taxi’s vóór de komst van Uber en Lyft. Dat aantal is nu gedaald tot ongeveer 1.000 – maar iets meer dan de helft wordt sinds de pandemie niet meer gebruikt, aldus taxibedrijven. Flywheel heeft 425 taxi’s, Yellow Cab 437 en technologiebedrijf CMT, dat ook in New York actief is, heeft er 201. De Flywheel-app wordt gebruikt door meer dan 30.000 taxi’s in 53 steden in de VS en Canada.
- Een nieuwe trend? Na New York City biedt de Uber-app binnenkort ook taxi’s aan in San Francisco. Foto SFMTA.