Een stap terug in München (waar de stad voor Uber & Co kiest), een stap vooruit in Heidelberg (waar er minimumprijzen voor huurauto’s komen)
De gemeenteraad van de Beierse hoofdstad München stemde een week geleden met de stemmen van de SPD en de CSU, tegen de invoering van een algemene maatregel van bestuur die minimumprijzen voor Mietwagen (huurauto’s met chauffeur) vaststelt. Een motie waaruit de wezenlijke inhoud – de invoering van minimumprijzen – eerder was geschrapt, is nu aangenomen. De taxisector stond versteld dat de gemeenteraad de kant van Uber & Co koos.
De resolutie van München roept het bestuur nu simpelweg op om een overeenkomst te sluiten met “de platformexploitanten” die niet alleen een minimumprijs, maar ook een maximumprijs vastlegt. Verder staat er: “Bovendien moet de vaststelling van minimumtarieven binnen het kader van de overeenkomst worden onderzocht.” Er wordt geen inhoudelijke onderbouwing of juridische toetsing gegeven, wat vervolgens ook tot kritiek en vragen binnen de gemeenteraad leidde. Immers de waarde van minimumprijzen is, dat ze moeten voorkomen dat de platformen dumpingprijzen blijven aanbieden. Ook moeten ze voor een ‘level playing field’ tussen taxi’s en huurauto’s zorgen. Minimumprijzen moeten er voor zorgen dat sociale uitbuiting van chauffeurs en het ontduiken van allerlei regels in de huurautosector tot het verleden gaan behoren.
Ten slotte wekt de motie de indruk een deadline te stellen: “Mocht deze overeenkomst niet vóór 30 juni 2026 door een van de platformexploitanten zijn ondertekend, dan wordt dit voorstel opnieuw aan de gemeenteraad voorgelegd met een minimumprijs.” Dit is echter geen echte deadline, aangezien er in de tussentijd lokale verkiezingen in Beieren plaatsvinden, waardoor de gemeenteraad niet meer dezelfde zal zijn. En tot slot is het opnieuw indienen van een tandeloos voorstel volstrekt ongeschikt om een geloofwaardige dreiging te vormen.
De kern van de zaak is: geen minimumprijzen in München. “In München zag de taxisector een ongekende politieke farce. Uber regisseert, en [Münchens Oberbürgermeister] Dieter Reiter verdiept zich volledig in de rol van clown”, aldus Michael Oppermann, algemeen directeur van het Bundesverband Taxi und Mietwagen (BVTM). Tot voor kort had het Bundesverband, in nauwe samenwerking met lokale brancheorganisaties, er alles aan gedaan om tot een besluit over minimumprijzen te komen.
Dit aspect van de discussie in München is interessant voor andere steden: in de controversiële en ook nogal emotioneel beladen discussie kwamen op geen enkel moment juridische onzekerheden of een gebrek aan rechtszekerheid aan de orde. De vraag naar de juridische toelaatbaarheid werd in München met een duidelijk “ja” beantwoord. München zal waarschijnlijk uiteindelijk minimumtarieven invoeren, maar de burgemeester (en zijn fractie) willen dat niet. De taxisector doopte de Oberbürgermeister tot Uberbürgemeister om, gezien zijn gênante rol in de discussie.
- Een stap achteruit in München (waar de stad dankzij burgemeester Reiter voor Uber & Co kiest), een stap vooruit in Heidelberg (waar er minimumprijzen voor huurauto’s komen). Foto Taxi Times