Een triest hoogtepunt: met de Uber Arena overschrijdt Berlijn een rode lijn; De stad geeft Uber meteen ook maar een ‘Uber Platz’
De grote evenementenarena van Berlijn wordt vanaf maart 2024 omgedoopt tot de ‘Uber Arena’. Het is het trieste hoogtepunt van een tienjarige ontwikkeling van het Amerikaanse ridesharingbedrijf en een capitulatieverklaring door de hoofdstad van de Bondsrepubliek Duitsland.
Het Amerikaanse Uber en de Anschutz Group (AEG), de exploitant van de Berlijnse Mercedes-Benz Arena, hebben een langdurige samenwerking aangekondigd. Daartoe behoort onder meer dat de vorige Mercedes-Benz Arena vanaf 22 maart 2024 omgedoopt wordt tot ‘Uber Arena’. Het controversiële Amerikaanse bedrijf wordt de naamgever van een van de grootste evenementenarena’s van de hoofdstad. Het gebouw wordt gebruikt als sportfaciliteit voor de thuiswedstrijden van het ijshockeyteam ‘Eisbären Berlin’ en de basketbalclub ‘Alba Berlin’. Er vinden ook talloze concerten met beroemde muzikanten en artiesten plaats.
De nieuwe naam is niet de enige verandering: het plein voor de hal – voorheen Mercedes-Benz Platz – zal in de toekomst ook Uber-Platz heten. De Music Hall krijgt ook een nieuwe naam (‘Uber Eats Music Hall’). Bovendien wil Uber volgens Uber Duitsland-baas Christoph Weigler een ‘holistisch mobiliteitsconcept’ voor bezoekers ontwikkelen, zodat ook andere mogelijkheden om naar de arena te komen binnen de Uber-app kunnen worden weergegeven. Ze willen niet dat alle bezoekers van de arena met een Uber of taxi aankomen, zei Weigler in een interview met de Berliner Morgenpost. Voor degenen die per Uber komen: ze willen hen op de optimale locaties laten in- en uitstappen.
Volgens een actueel Uber-persbericht is deze deal met AEG over het geheel genomen slechts een van de vele initiatieven die dit jaar gepland staan. “2024 staat bij Uber in het teken van het tienjarig jubileum van het bedrijf in Duitsland. Als mobiliteitsplatform is het bedrijf diep geworteld in Duitsland en is het al lang onderdeel geworden van de stedelijke cultuur en het dagelijks leven van veel mensen in het land. haar missie om iedereen die toegang tot betrouwbare en veilige mobiliteit te bieden.”
Wat in dit roze zelfportret wordt weggelaten, is dat de tienjarige geschiedenis wordt gekenmerkt door totaal andere kenmerken. De marktintroductie in die tijd was gebaseerd op het overtreden van de wet door het regelen van trips voor privéchauffeurs, in strijd met de Duitse wetten. Van dit pad werd pas afgeweken toen de UberPOP-app wettelijk verboden werd. Ook andere rechtszaken tegen het bedrijfsmodel van Uber gingen verloren. Door na elk vonnis de bemiddelingsparameters aan te passen, werd een verbod op de app vermeden. Tegelijkertijd werden politici en autoriteiten op alle niveaus onder druk gezet onder het mom van lobbywerk. De publicatie van de Uber-dossiers twee jaar geleden maakte duidelijk hoe geavanceerd en verfijnd dit systeem werkte.
Het moet duidelijk gezegd worden: het Uber-systeem kan in Duitsland niet functioneren binnen het wettelijke kader. De prijsdumpingfilosofie is ook economisch niet haalbaar. Doordat dit het geval is, worden de Mietwagenbedrijven die aangesloten zijn bij Uber maar zelfstandig opereren, gedwongen tot illegaal werk en belastingfraude. Vorig jaar onthulde een rapport van het ARD-programma ‘Kontraste’ dat dit systeem van zwartwerk nu door bendes wordt toegepast – vooral in Berlijn, in de stad waarvan de belangrijkste evenementenarena nu Uber zal heten.
- Zo kan de Mercedes-Benz Arena er als Uber-Arena vanaf maart uitzien. Foto Taxi Times.