Eerste ritten vernieuwd leerlingenvervoer gestart; inzet van minibusjes en taxi’s
Vlaanderen telt 318 scholen buitengewoon onderwijs waar minstens één leerling langer dan 90 minuten in een enkele rit op de bus zit. In december besliste de Vlaamse Regering om 11 miljoen uit te trekken voor bijkomende vervoermiddelen en busbegeleiding voor deze leerlingen.
276 scholen (87%) ontvingen ondertussen een nieuw voorstel voor het vervoer van hun leerlingen en met 172 scholen (54%) zijn al concrete afspraken gemaakt over de start van hun nieuwe planning. 67 scholen willen starten op 31 januari, 49 in februari, 42 na de Krokusvakantie en 14 nog nader te bepalen in deze periode. Intussen werkt De Lijn in samenspraak met de scholen verder: voor elke leerling die langer dan 90 minuten per rit op de bus zit, moet en zal er een oplossing komen op maat. De primeur was vandaag voor de leerlingen van de Dageraad in Kortessem en Hasselt, waar vandaag de nieuwe regeling al van start gaat.
De veel te lange ritten binnen het leerlingenvervoer zijn een oud zeer. Op 21 december bereikte de Vlaamse regering een akkoord rond het leerlingerenvervoer in het buitengewoon onderwijs. De Vlaamse regering voorziet dit schooljaar 11 miljoen euro extra voor onder meer verschillende soorten van bijkomende vervoersmiddelen en de nodige busbegeleiding, wat het nodige maatwerk via minibusjes en taxi’s toelaat.
Na de bekendmaking van het initiatief van minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters ging De Lijn meteen aan de slag met het uitwerken van nieuwe voorstellen voor het leerlingenvervoer van de betrokken 4.742 leerlingen van 318 scholen type buitengewoon onderwijs. De hertekening van het leerlingenvervoer is een zeer ingewikkelde oefening: enerzijds door de kwetsbaarheden en bijzondere noden van de doelgroep en anderzijds door de betrokkenheid van diverse partijen.
Bovendien worden nu voor het eerst ook taxi’s en minibusjes ingeschakeld. Dit vervoer op maat is een totaal nieuw gegeven dat grote aanpassingen met zich meebrengt, niet enkel voor De Lijn, de scholen, de ouders maar ook voor de betrokken leerlingen die hun vertrouwde bus en reisgenootjes voortaan zullen moeten missen waardoor deze overgang niet eenvoudig is.
276 scholen (87%) ontvingen ondertussen een nieuw voorstel voor het vervoer van hun leerlingen. De overige scholen ontvangen normaliter in de loop van deze week een voorstel. Na afstemming met en akkoord van de school kan De Lijn de nodige bestekken voor extra vervoer in de markt zetten. Ongeveer een week later kan de nieuwe planning starten.
Eén school kon vandaag al een beroep doen op een minibusjes en taxi’s voor hun leerlingen. De Dageraad in Kortessem (MPI) en OV4 Hasselt tekenden als testcase school volledig de planning uit in nauw overleg met De Lijn. Een meer dan geslaagde testcase: hier gaat de nieuwe regeling vandaag al van start. De komende dagen en weken wordt het maatwerk verder uitgerold over Vlaanderen. In Kortessem startten vandaag 2 extra bussen, 6 minibusjes en een taxi, in Hasselt voor OV4 komen er 1 extra bus, 1 minibus en 3 taxi’s bij wat voor een grote groep leerlingen een enorme vermindering van ritduur betekent.
• Eerste ritten vernieuwd leerlingenvervoer gestart; naast de gewone bus van De Lijn, ook inzet van minibusjes en taxi’s. Foto De Lijn.