Eurocommissaris Valean: ‘Lelylijn nog niet op TEN-T-kaart en dus voorlopig geen EU-subsidiegeld voor de aanleg’
Volgens Euro-vervoerscommissaris Adina Valean kan Nederland voorlopig niet rekenen op Europese subsidie voor de aanleg van de Lelylijn. Zolang de nieuwe 125 km lange spoorverbinding tussen Lelystad en Groningen geen onderdeel is van het Trans-Europese Vervoersnetwerk TEN-T voor doorgaande Europese verbindingen komt de aanleg van de Lelylijn niet in aanmerking voor subsidie uit Brussel. De Roemeense Eurocommissaris zei dit tijdens een werkbezoek aan de Rotterdamse haven.
Ook heeft Valean nog geen aanvraag ontvangen om de nieuwe verbinding op te nemen in het TEN-T-hoofdas-vervoersnetwerk. Dat is opmerkelijk, omdat eerder dit jaar de Tweede kamer aan staatssecretaris Vivianne Heijnen heeft gevraagd om de Lelylijn hiervoor aan te melden. Volgens Valean moet Nederland dit initiatief nemen. Als de opname van de Lelylijn in TEN-T slaagt, dan is de kans meteen heel veel groter dat Nederland uit de Brusselse EU-pot ‘Connecting Europe’ subsidie krijgt voor de aanleg. Tegen Omrop Fryslân zei het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat niet op korte termijn te kunnen reageren op Valean’s uitspraken.
Wél staat de verbinding Amsterdam-Hengelo-Berlijn op de TEN-T-kaart. Maar de noordelijke provincies – die niet zijn te vinden op de TEN-T-kaart – vinden dat de Lelylijn potentie heeft als snelle spoorverbinding naar Duitsland. Maar dat land kijkt er anders tegenaan: het ziet de verbinding via Groningen als een regionale verbinding.
- Eurocommissaris Valean: ‘Lelylijn nog niet op TEN-T-kaart en dus voorlopig geen EU-subsidiegeld voor de aanleg’. Foto EC.Europa.eu.