European Sleeper in mei volgend jaar van start met nachttrein Brussel-Amsterdam-Berlijn
Terwijl het de bedoeling is dat de IC Amsterdam-Berlijn volgend jaar een half uur sneller gaat rijden, komt er op 25 mei een nachttrein op dat traject bij. European Sleeper laat de trein vanaf 25 mei driemaal per week pendelen. De eerste rit vertrekt om 22.56 vanuit Berlijn HBF en komt de volgende dag om 08.47 uur aan op Brussel-Zuid.
In de tegenrichting start de nachttrein op 26 mei en rijdt maandag, woensdag en vrijdag vanuit Brussel-Zuid om 19.22 uur met aankomst in Berlijn HBF om 06.48 uur. Er wordt naast Brussel Zuid, gestopt in Antwerpen Centraal, Roosendaal, Den Haag HS, Rotterdam Centraal, Amsterdam Centraal, Amersfoort, Deventer, Bad Bentheim, Hannover HBF en Berlijn HBF. Op de terugweg naar Amsterdam en Brussel kan – vanwege ruimtegebrek – niet in Amersfoort en Den Haag worden gestopt.
Voor 2023 kon, vanwege werkzaamheden aan het spoor tussen Dresden en Bad Schandau, geen rijpad naar Praag (de uiteindelijke eindbestemming van de trein) worden gereserveerd. Het bedrijf waagt voor 2024 een nieuwe poging met een mogelijke start van het traject Berlijn-Dresden in december 2023 en het laatste deel van de route naar Praag in 2024. “Alles is in kannen en kruiken,” verzekert co-initiatiefnemer Chris Engelsman. “We hebben eindelijk voldoende rijtuigen om de treindienst te kunnen starten. We zijn dolblij. Maar het was wel zenuwslopend.” Wellicht komt er in 2024 ook een dagelijkse nachttrein.
Virtueel staat deze nachttrein al langer op de rails, en was het de bedoeling om in de lente van 2022 te starten. Daarna werd zomer 2022 als startpunt genoemd, maar in mei werd duidelijk dat European Sleeper ook die start niet waar kon maken. Deels was dat te wijten aan onvoldoende financiering (de laatste aandelenuitgifte leverde 2 miljoen euro op) en tevens aan het feit dat er onvoldoende nieuw en gerenoveerd nachttreinmaterieel beschikbaar is op de Europese markt. Voor dat laatste materieel zijn gesprekken met investeerders gaande.
De nachttrein-stam waarmee wordt gereden (er is geen reserve) omvat tien rijtuigen waarin de reizigers zitplaatsen (een rijtuig), ligplaatsen (couchetttes, acht rijtuigen) en slaapplaatsen (een rijtuig) vinden. Het gaat hier om gehuurd materieel, maar de start-up wil zo snel mogelijk eigen nieuw of gerenoveerd materieel gaan inzetten.
Prijzen starten bij 49 euro voor een zitplaats, 79 euro voor een couchette en 109 euro voor een plaats in een slaaprijtuig. In de couchette- en slaaprijtuigen is het ontbijt inbegrepen. Vanaf 20 februari kunnen de tickets worden geboekt, verzekert European Sleeper. Tickets zijn te boeken vanaf 20 februari. Ontbijt is inbegrepen bij de couchette- en slaaprijtuigen.
- European Sleeper in mei volgend jaar van start met nachttrein Brussel-Amsterdam-Berlijn. Een kijkje in het couchetterijtuig. Foto European Sleeper.