Europese vakbonden: “Platformen moeten stoppen met het verspillen van hun geld aan lobby-advertenties en hun werknemers correct betalen”
Uber bombardeert de laatste weken de sociale media in België met platformlobby-advertenties. De Europese vakbonden wilden op een andere manier zichtbaar lobbywerk doen: omdat op donderdag 9 november de cruciale ‘Triloog’-bijeenkomst tussen de EU Commissie, de EU Raad en het EU Parlement over een compromisakkoord over de EU-richtlaan voor platformwerk wordt gehouden, fietsen sinds zondag maaltijdbezorgers uit acht Europese landen de 400 km van Parijs naar Brussel in ‘The Great Delivery’. Daar komen ze de dag voordat het overleg begint, aan. Tijdens het overleg demonstreren platformwerkers bij het Berlaymont, de zetel van de Europese Commissie met als titel voor hun protest “Laat Uber de wet niet voorschrijven.”
De Duitse europarlementariër Dennis Radtke (CDU) zei tijdens een taxidemonstratie in Keulen op 12 oktober dat platformen als Uber de laatste tijd een duivelse en verfijnde lobbycampagne hebben gevoerd met betrekking tot de EU-richtlijn voor platformwerk, waarin ze binnen het EU-Parlement en de EU-instellingen verwarring proberen te zaaien met verschillende incorrecte voorstellingen van de richtlijn en zijn gevolgen.
In een van de meest creatieve en internationale protesten van de platformarbeidersbeweging tot nu toe – de fietstocht van 400 km – willen ze de rechten van werknemers in de kluseconomie opeisen. “Nadat ze onderweg een breed scala aan platformwerkers hebben ontmoet, van grafisch ontwerpers tot huishoudelijk personeel, en een deel van de reis vergezeld zijn door chauffeurs, komen ze op woensdag 8 november aan in Brussel”, schreef belangenbehartiger Gig Economy Project.
Intussen roepen de Europese vakbonden politici op om op te staan tegen het intensieve lobbywerk van de platformbedrijven en echte rechten af te dwingen voor bezorgers, taxichauffeurs, verzorgers en andere werknemers. Sinds 25 september heeft Uber de sociale media in België bestookt met meer dan 100 advertenties in een poging de EU-richtlijn over platformwerk af te zwakken, blijkt uit de advertentiebibliotheek van Meta (Facebook). Uber was ook extreem actief op de politieke website Politico. Politico meldt dat in de nieuwste advertentie van Uber staat dat ‘mythes misverstanden voeden’ en dat het daarom ‘tijd is om de feiten te delen’.
Deze ‘feiten’ omvatten echter niet het feit dat Uber, samen met zijn Amerikaanse concurrent Lyft, ermee instemde 328 miljoen dollar te betalen aan chauffeurs in New York wegens loondiefstal. Ze hadden omzet- en andere belastingen geheven op chauffeurs terwijl de klanten die hadden moeten betalen. De uitbetaling is een van de grootste loondiefstalschikkingen in de Amerikaanse geschiedenis.
Het gigbedrijf heeft de laatste jaren al meer dan € 5 miljoen uitgegeven aan lobbywerk tegen de Platformrichtlijn en heeft z’n lobbywerk versterkt in de aanloop naar de laatste onderhandelingen op 9 november.
Camille Peteers van het Collectif des Coursiers Bruxelles, een van de belangrijkste organisatoren van de demonstratieve platformfietstocht, zei dat ‘The Great Delivery’ een poging was om de ‘zichtbaarheid van de platformwerkers’ te maximaliseren, gezien de beperkte middelen in vergelijking met de platformlobby: “We hebben geen miljoenen euro’s zoals de platformlobby om de EU-richtlijn te beïnvloeden; in plaats daarvan hebben we de mensen en samen proberen we een alternatief en een bottom-up lobby te creëren die de acties van de platformen kunnen tegenwerken. Een krachtige platformlobby”.
Het Europees Vakbondsverbond (EVV) heeft zojuist gereageerd met een eigen videoadvertentie op X, het voormalige Twitter, waarin de agressieve lobbytactieken van Uber aan de kaak worden gesteld en wordt opgeroepen tot een strikt platformwerkbeleid. https://twitter.com/etuc_ces/status/1719309372692590889?s=20
Ludovic Voet, confederaal secretaris van het EVV, zei: “Platformlobbyisten investeren veel geld in reclame omdat ze weten dat hun bedrijfsmodel niet werkt, en dat het erop gebaseerd is hun hardwerkende werknemers de meest fundamentele arbeidsrechten te ontzeggen. Wetgevers moeten dit agressieve lobbywerk het hoofd bieden en een sterk platformarbeidsbeleid invoeren dat ervoor zorgt dat Uber en andere bedrijven eindelijk onder dezelfde regels moeten opereren als andere werkgevers.” En bovendien: “Platformen moeten stoppen met het verspillen van hun geld aan advertenties en hun werknemers correct betalen.”
Ben Wray, coördinator van de belangenorganisatie Gig Economy Project, vatte het zo samen: “Europese wetgevers hebben een keuze: ervoor zorgen dat gig-werknemers de arbeidsrechten hebben van alle andere werknemers, of een wet aannemen die ervoor zorgt dat er geen einde komt aan de gestage ontmanteling van het Europese ‘sociale model’ ten gunste van een steeds nauwere aanpassing aan Amerika’s ‘ultra-geliberaliseerde arbeidsmarkt’. Op deze arbeidsmarkt heb je slechts een kleine kans om stinkend rijk te worden, maar wel een hele grote kans om de klok rond te werken en ’s nachts in de auto te slapen. Naar welke lobby zullen ze luisteren: de bottom-up lobby van werknemers die bereid zijn 400 kilometer te fietsen om hun punt duidelijk te maken, of de top-down lobby van Silicon Valley met hun berichten op Instagram? Het is hun keuze.”
- Europese vakbonden: “Platformen moeten stoppen met het verspillen van hun geld aan lobby-advertenties en hun werknemers correct betalen”. In ‘The Great Delivery’ fietsten platformwerkers van Parijs naar Brussel. Illustratie: La Grande Livraison.