Eurostar stelt onafhankelijke consultant aan om mogelijkheden te bekijken voor behoud Eurostar op Amsterdam Centraal tijdens verbouwing
Een onafhankelijke consultant gaat kijken naar de mogelijkheden Eurostar-treinen voor Amsterdam te behouden tijdens de ingrijpende renovatie van station Amsterdam Centraal volgend jaar. Dat maakte Eurostar bekend na een bezoek van Eurostar-CEO Gwendoline Cazenave aan Amsterdam Centraal. In het huidige scenario zou de trein tussen Amsterdam en Londen vanaf mei 2024 wellicht voor een jaar gaan verdwijnen uit de hoofdstad.
Cazenave had bij haar bezoek gesprekken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en NS. Door de verbouwing van Centraal is er tijdelijk geen plek voor de hal waar de Nederlanders en de Britten de noodzakelijke documentcontroles uitvoeren. De oplossing via een tijdelijke terminal in de Amstelpassage onder het station, die overigens ook verbonden is met een aantal negatieve punten zoals het gebrek aan een lift of een roltrap, is niet tijdig gereed.
Eurostar stelt in een verklaring dat alle partijen hebben ingestemd met de benoeming van een onafhankelijke consultant, die bekend staat om diens expertise op het gebied van het spoor en treinstations. Deze consultant zal een onafhankelijke audit uitvoeren en oplossingen voorleggen aan alle belanghebbenden, zegt Eurostar. Wanneer de consultant dat gaat doen, is nog niet bekend.
Eurostar wijst er nogmaals op dat alleen vanuit Rotterdam naar Londen rijden onrendabel en onattractief is. Vanwege de beperkte ruimte op het Rotterdamse station kunnen daar slechts 160 passagiers opstappen (105 minder dan in Amsterdam), terwijl de Eurostartreinen een capaciteit hebben van maar liefst 900 reizigers. Zonder de in Amsterdam instappende 265 passagiers zijn de Eurostartreinen te leeg.
- Eurostar stelt onafhankelijke consultant aan om mogelijkheden te bekijken voor behoud Eurostar op Amsterdam Centraal tijdens verbouwing. Foto NS.