Fel-bekritiseerd treinonderzoek van Transport and Environment (T&E) aangepast; stijging voor NS, duikeling voor SBB
Het fel bekritiseerde onderzoek van de Europese lobby-organisatie Transport and Environment (T&E), dat begin december Europese treinmaatschappijen rangschikte op hun prestaties, is aangepast, noteert Treinreiziger.nl. De NS scoort nu enkele plaatsen hoger en het Zwitserse SBB duikelt van de tweede naar de elfde plaats. Trenitalia blijft koploper en Eurostar blijft hekkensluiter.
Het rapport van T&E kwam begin december uit en kreeg flink wat publiciteit. Gerenommeerde media berichtte over het onderoek dat uniek was omdat het voor het eerst een rangschikking maakte van Europese treinmaatschappijen. Al snel kwam er ook kritiek van experts. Het onderzoek zou appels met peren vergelijken en sommige onderzoeksgegevens zouden niet kloppen, zo luidde de meest gehoorde kritiek.
Het onderzoeksrapport is nu aangepast. De NS stijgt van de 23e naar de 21e plaats (van de 29) omdat er een betere punctualiteitsscore moest worden gebruikt voor de Nederlandse spoorwegen. Ook corrigeerde het onderzoek de fout dat Engelse informatie over de compensatieregeling bij vertragingen ontbrak. Deze informatie is er namelijk wel. De onderzoekers pastten het aantal nachttreinen van NS niet aan. NS voert de nachttreinen naar Wenen/Innsbruck en Zurich uit samen met ÖBB, maar het onderhoek houdt het aantal nachttreinen van NS op nul.
Het Zwitserse SBB maakt een vrije val in de ranking. In het onderzoek wegen vooral de prijzen van kaartjes zwaar mee en bij SBB hadden de onderzoekers abusievelijk prijzen met korting meegenomen in het onderzoek. Met de volledige prijzen gaat SBB van plek 2 naar plek 11 in de ranglijst.
Van het Poolse PKP moest een speciale prijs voor mensen met een beperking worden verwerkt in het onderzoek. Het speciale tarief doet de Poolse maatschappij stijgen van plek 13 naar plek 6. Correcties bij de scores van Trenitalia en Avanti West Coast (Verenigd Koninkrijk) leidden niet tot een andere plek.
De samenstellers van het rapport schrijven dat 1,6 procent van alle voor het onderzoek gebruikte data aangepast moest worden. Het wegnemen van de onjuistheden zal veel van de kritiek overigens niet wegnemen. Zo noemde directeur Freek Bos van reisvereniging Rover het onderzoek ‘nietszeggend’ omdat onder meer de treinritten die vergeleken werden, niet vergelijkbaar zijn. Zo werden korte ritten van enkele tientallen kilometers lang van de NS vergeleken met ritten van honderden kilometers lang van andere maatschappijen. Aan de vergeleken ritten veranderde niets.
- Fel-bekritiseerd treinonderzoek van Transport and Environment (T&E) aangepast; stijging voor NS, duikeling voor SBB. Redactiefoto.