Flix koopt 65 snelle treinen waarmee het ook in Nederland wil rijden tegen scherpe prijzen
Het Duitse Flix wil met 65 nieuwe treinen van de Spaanse fabrikant Talgo op termijn ook het Nederlandse spoor veroveren. Dat vertelde topman en oprichter André Schwämmlein (43) het AD en Het Parool. Hij belooft bovendien scherpe, betaalbare treinkaartjes. En een aanzienlijk betere verbinding dan de huidige bus-trein hinkstap-verbinding naar Duitsland via een zeer ruime overstap van bus naar trein op de stations Arnhem en Venlo (en verderop in Essen en Krefeld). Verder in Nederland komt Flix momenteel nog niet met haar gifgroene treinen.
Recent haalde Flix (FlixBus en FlixTrain) tot 2,4 miljard euro op. Dat bedrag is onder meer afkomstig van de rijkste Duitser Klaus-Michael Kühne en EQT, een private-equityfonds. Ze zijn samen minderheidsaandeelhouder van Flix. Flix gaat dit geld gebruiken om zijn treindienst FlixTrain uit te breiden met 65 gloednieuwe langeafstandstreinen van de Spaanse fabrikant Talgo. De treinen, die een top kunnen halen van 230 km/uur, moeten de komende jaren ook in Nederland en wellicht ook in België gaan rijden. Concrete routes noemt Schwämmlein nog niet. Wel komen er, net zoals in Duitsland, scherpe prijzen. Daar valt vooral op dat het momenteel gebruikte materieel kwalitatief aan de matige kant is.
Flix vroeg twee jaar geleden al rijpaden in Nederland aan. Het wilde vanaf 2024 tussen Rotterdam, Arnhem en Oberhausen gaan rijden. Door de ingrijpende werkzaamheden aan het Duitse en Nederlandse spoor kon de toegewezen route niet worden uitgevoerd. De huidige uitgebreide werkzaamheden aan de verouderde Duitse infrarstructuur , maken Schwämmlein’s plannen niet gemakkelijker. Toch gelooft hij dat het goed voor reizigers is als nationale vervoerders zoals NS concurrentie krijgen en de markt wordt opgeschud.
- Flix koopt 65 snelle treinen waarmee het ook in Nederland wil rijden tegen scherpe prijzen. Foto Flix Corporate.