FNV-leden in het streekvervoer leggen werk drie dagen neer; werkgevers in het streekvervoer (VWOV) waarschuwen journalisten voor ‘feitelijk onjuiste’ berichtgeving
Buschauffeurs in het streekvervoer – voornamelijk leden van FNV Streekvervoer – leggen 19, 20 en 21 oktober het werk neer. Ze eisen van hun werkgever een fatsoenlijke cao en ze voeren actie tegen de afbraak van het ov. Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer: “De chauffeurs vinden het ontzettend vervelend voor de reiziger, maar deze staking komt echt door de weigerachtige opstelling van de werkgevers om tot een eerlijke cao te komen. Daarnaast maken de chauffeurs zich ernstig zorgen om de inkrimping van het ov die op dit moment gaande is.”
De stakingen van aankomende week volgen op eerdere stakingen en een grote landelijk manifestatie van vorige maand. Daarin gaven de chauffeurs de werkgevers vijf weken de tijd om weer om tafel te gaan zitten. “Dat weigeren ze tot nu toe. Ze steken gewoon hun middelvinger op naar hun eigen personeel. Maar de chauffeurs zijn het nu echt zat en gaan het er niet bij laten zitten. Ze gaan door tot die eerlijke cao er ligt”, aldus Van Der Gaag.
Zo wil FNV Streekvervoer een loonsverhoging ter compensatie van de prijsstijgingen van 10 procent en een koopkrachtverbetering van 100 euro. Daarnaast moeten de werkdruk en het personeelstekort aangepakt worden. Zo moet volgens de vakbond een generatiepact ingevoerd worden, waardoor 63-plussers minder kunnen gaan werken met behoud van 80 procent van het salaris en 100 procent pensioenopbouw.
Voor het aanpakken van het personeelstekort moeten er betere contracten komen en meer vaste aanstellingen. Van der Gaag: “Daarmee kan de werkdruk verlaagd worden. Doordat er te weinig mensen zijn, komt alle druk te liggen bij het huidige personeel. Dat zorgt mede voor een hoog ziekteverzuim, het gemiddelde in de sector ligt tegen de 20 procent. En dat zorgt weer voor nog meer werkdruk. Het is hoog tijd dat de werkgevers daar aandacht voor krijgen.”
De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) waarschuwt vandaag journalisten niet als feit te melden dat “vanaf morgen het streekvervoer drie dagen stil komt te liggen.” De VWOV (Arriva, Keolis, Transdev, Qbuzz, EBS en RET) stelt dat “de stakingsbereidheid vermoedelijk lang niet zo hoog is als het FNV-bestuur doet voorkomen. Bij vorige stakingen is gemiddeld ongeveer 70 procent van de dienstregelingen wel uitgevoerd.”
Opvallend, maar passend in de ietwat hoekige communicatiestijl van de VWOV, is de opmerking waarin journalisten notabene worden gemaand “berichtgeving feitelijk te checken,” alsof dat niet de beroepsopdracht en werkwijze van elke journalist is. “We verwachten dat het FNV-bestuur u persberichten stuurt waarin ze aangeven dat alles plat ligt, ongeacht de werkelijke situatie op de weg. We verzoeken u om berichtgeving feitelijk te checken voordat u deze overneemt.”
“CNV-leden en niet-vakbondsleden staken morgen, overmorgen en vrijdag sowieso niet,” stelt de VWOV. “Ook onder FNV-leden is de bereidheid tot staken geen gegeven. In ieder geval een deel van de FNV-leden wil dat hun bestuur aan tafel gaat en stopt met actievoeren. Binnen FNV gaan intern pamfletten rond waarin de achterban het FNV-bestuur verzoekt aan tafel te gaan met werkgevers.”
De werkgevers herinneren er aan dat de onderwerpen waar FNV voor wil staken allemaal besproken moeten worden aan de cao-tafel voor de cao OV 2023. “Deze onderwerpen zijn niet met terugwerkende kracht realiseerbaar, op loon na. Afgelopen week hebben de werkgevers overeenstemming bereikt met vakbond CNV over een extra eenmalige uitkering van 1000 euro binnen de huidige cao 2021-2022. Juist om nu al een stap te zitten in verband met de inflatie. Deze uitkering krijgen FNV-leden ook uitgekeerd.”
- FNV-leden in het streekvervoer leggen werk neer; werkgevers in het streekvervoer (VWOV) waarschuwen journalisten voor ‘feitelijk onjuiste’ berichtgeving. Foto Friesland College.