FNV Spoor eist maatregelen tegen sociale onveiligheid op stations en in trein
Na het zoveelste incident, en vele ander onveilige situaties op de stations en in de trein, deed FNV Spoor een noodkreet. “We riepen Wouter Koolmees op om persoonlijk in gesprek te gaan met de mensen die dagelijks met onveilige situaties, agressie, intimidatie en zelfs criminele activiteiten te maken hebben. Hij moest zelf ervaren wat het is om in de frontlinie te werken. Dit kan zo niet langer. Ook de andere bonden sloten bij dit overleg aan”, aldus FNV Spoor.
Wouter Koolmees gaf gehoor aan de noodkreet en het gesprek vond woensdag 8 maart plaats. “Hierbij waren collega’s van V&S, conducteurs en Trainmanagers van NS internationaal aanwezig. Vanuit de NS waren naast Wouter Koolmees de operationele directie en andere verantwoordelijke managers aanwezig. Het was goed dat NS haar hele top aan tafel heeft gezet. Daarmee laat men zien dat het wat hen betreft ook ‘Chefsache’ is.”
FNV Spoor: “Als eerste hebben de collega’s hun verhalen en ervaringen overgebracht. Deze waren pijnlijk en schokkend en dit gebeurde met veel emotie. Dagelijks worden zij geconfronteerd met intimidatie, agressie en geweld. Maar ook worden zij geconfronteerd met criminaliteit op de trein. Vaak worden zij bedreigd en bespuugd en staan er dan alleen voor. Door de te korten op Hoofdconducteurs en V&S’ers zijn er te weinig collega’s om altijd op ondersteuning of backup te kunnen rekenen. Ook de tekorten aan servicemedewerkers, hebben ongetwijfeld een rol in de toegenomen onveiligheid. De verhalen waren schrijnend. De collega’s gaven aan dat zij zich leeg en alleen gelaten voelen. Ze zijn trots op hun bedrijf en op hun werk, willen graag goed hun werk kunnen doen en voor de veiligheid van collega’s en reizigers zorgen maar dit is zo niet meer mogelijk.”
“Iedereen besefte dat deze situatie ook een maatschappelijk probleem is en dat we het falen van de overheid niet alleen op het bordje van NS kunnen leggen. Maar wij stelden wel dat NS als werkgever wel gewoon haar verantwoordelijkheid naar haar werknemers heeft en wij de directie hierop aanspreken. En dat wij waar nodig bereid zijn om samen met NS op te trekken naar de politiek”, vervolgt FNV Spoor.
“We zagen dat deze verhalen indruk maakten op Wouter Koolmees en de andere directieleden van NS. Er werd goed geluisterd, doorgevraagd en de collega’s werden serieus genomen. Ze waren blij dat ze hun verhalen konden overbrengen en dat hiernaar geluisterd werd. Maar door de collega’s werd wel duidelijk aangegeven dat ze niet op een zoveelste reactie dat het wordt opgepakt zaten te wachten maar ook daadwerkelijk actie willen zien. Ze zijn moegestreden, er moet wat gebeuren.”
FNV Spoor gaf nog aan dat het nu echt tijd wordt voor maatregelen en stelde voor hierover met NS in gesprek te gaan om tot afspraken over te nemen maatregelen te komen. “Het kan niet zo zijn dat deze bijeenkomst wordt gezien als een mogelijkheid voor iedereen om zijn hart te luchten en dat we weer doorgaan zoals gewoonlijk. Laten we nu werken aan goede afspraken voordat er nog meer collega’s belaagd, uitgescholden of mishandeld gaan worden of dat de collega’s collectief gaan zeggen dat ze zo niet meer werken.”
Wouter Koolmees heeft dit toegezegd en vroeg FNV Spoor om hem kort de tijd te geven om al deze verhalen te verwerken.
- FNV Spoor eist maatregelen tegen sociale onveiligheid op stations en in trein. Foto FNV.