Geen opvolger voor Brussels fietsdeelsysteem Villo! van reclamebedrijf JC Decaux door uitblijven regering
Doordat er in het Brussels Gewest nog steeds geen regering is, en de concessie voor het verouderde fietsdeelsysteem Villo! van reclamebedrijf JCDecaux en het Brussels Gewest afloopt in 2026, komt er waarschijnlijk niet meteen een opvolger. In de commissie Mobiliteit van het Brussels parlement was er dinsdag wel een algemene consensus over het systeem: het presteert ondermaats en is dringend aan vervanging toe.
Villo! wordt veel te weinig gebruikt, de bekende gele fietsen zijn te log en het beheer ervan is peperduur voor het Brussels Gewest. Een studie vorig jaar wees, aldus stadsmagazine Bruzz, uit dat Villo! de overheidsbegroting jaarlijks liefst 1.000 tot 4.000 euro per fiets kost, afhankelijk van welke basisinfrastructuur meegerekend wordt. Bij het businessmodel achter de samenwerking met het Franse reclamebedrijf JC Decaux worden er al jaren vraagtekens geplaatst.
Wat komt er in de plaats van Villo!? Ontslagnemend minister van Mobiliteit in Brussel Elke Van den Brandt (Groen) moest het antwoord echter schuldig blijven. “Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar een nieuwe fietsdienst binnen de MIVB. Vandaar dat er ook een zinnetje over is opgenomen in het beheerscontract. Dat is immers onze operator voor openbaar vervoer. De fiets toevoegen aan bus, tram en metro lijkt me een goede zaak, al dan niet met een prijssupplement. Maar de ontslagnemende regering heeft geoordeeld dat dit een beslissing is voor de nieuwe regering”, verklaarde ze in het parlement.
De MIVB mag zo’n nieuwe dienst – die een openbare aanbesteding vereist – alleen maar opzetten wanneer een Brusselse regering met volle bevoegdheden ermee akkoord gaat, gezien de budgettaire gevolgen van zo’n bijkomende service. Dat groen licht is ook geen uitgemaakte zaak. De MR is bijvoorbeeld een andere visie toegedaan en ziet meer heil in de komst van een nieuwe private partner. Sinds de verkiezingen van 9 juni 2024 staat het hele dossier geblokkeerd, zo erkende Van den Brandt, en dat ondanks een grondige studie van april 2024die bedoeld was om een vlotte overgang in 2026 te faciliteren. “We hadden toen niet voorzien dat de vorming van een Brusselse regering zo lang zou duren”, liet ze zich ontvallen. Wel zijn er nog de deelfietsen van de privéspelers Lime, Dott en Bolt.
- Geen opvolger voor Brussels fietsdeelsysteem Villo! van reclamebedrijf JC Decaux door uitblijven regering. Foto Transport & Mobility.