‘Geen sprake van belangenverstrengeling’ zegt Gemeente Rotterdam
De reconstructie van Rijnmond laat zien dat meneer X na zijn vertrek bij RMC eerst bij Maasstad Regie Centrale (MRC) aan de slag ging. Dat bedrijf kampte in 2022 met grote problemen bij de uitvoering van contracten in onder meer Amstelveen, Aalsmeer en de Drechtsteden. Volgens oud-directeur van de Rotterdamse Taxi Centrale (RTC) Sjaak de Winter moest er toen met spoed worden ingegrepen. “We zaten met de handen in het haar. Meneer X en ik zijn toen meegegaan om de boel over te dragen. Hij weet hoe de hazen lopen. Toen is het contract overgedragen aan de RMC,” aldus De Winter.
Ook Gerry Oosterbaan, destijds directeur van RMC, bevestigt dat er in die periode contact is geweest. “Begin 2022 is hij vertrokken bij RMC. Eind dat jaar kwamen we weer in contact toen RMC het WMO-vervoer in Amstelveen en Aalsmeer overnam. We hebben toen gesproken over personeel en materieel.” Volgens Oosterbaan was meneer X ook betrokken bij de overdracht van het contract in de Drechtsteden. Meneer X zelf ontkent dat hij een rol speelde bij de keuze van vervoersmaatschappijen.
De huidige RMC-topman Ties de Ruyter de Wildt, die het stokje in 2024 overnam, bevestigt dat meneer X aanwezig was bij vergaderingen over het verliesgevende contract in de Drechtsteden. “Bij al die meetings zat die meneer aan tafel. Hij heeft gewerkt in verschillende rollen bij RMC, MRC en Stroomlijn. Daar moet een ieder zelf maar z’n conclusies uit trekken.”
Opmerkelijk is ook dat meneer X via het bedrijf Stroomlijn de gemeente Rotterdam adviseerde bij de aanbesteding van het nieuwe contract voor doelgroepenvervoer voor de periode 2026 tot 2034. Dat contract, ter waarde van 300 miljoen euro, werd uiteindelijk opnieuw gewonnen door RMC. Dezelfde meneer X zal, via zijn eigen BV, de winnende partij straks begeleiden bij de start van het project. Bovendien werkt zijn partner bij de inkoopafdeling van de gemeente Rotterdam, wat de schijn van belangenverstrengeling alleen maar versterkt.
De gemeente stelt echter dat er geen sprake is van een integriteitsprobleem. “Het contact van meneer X met RMC vanuit zijn werkzaamheden bij Maasstad Regie Centrale vond plaats ruim voordat hij voor de gemeente werkzaamheden verrichtte,” laat een woordvoerder weten. “Dat achten wij niet relevant.” Ook ziet de gemeente geen probleem in zijn huidige functie bij Stroomlijn. “Het feit dat iemand contractmanager is voor een andere aanbestedende dienst is geen signaal van belangenverstrengeling, omdat hij daar de belangen van de opdrachtgever behartigt.”
De kwestie houdt ook de politiek in zijn greep. Donderdag 9 oktober debatteerde de gemeenteraad over de zaak, op initiatief van de Jongere Ouderen Unie (JOU). Tegelijkertijd ligt de zaak ook juridisch onder een vergrootglas: op 14 oktober doet de rechtbank Rotterdam uitspraak in een kort geding dat is aangespannen door de vervoersbedrijven TWZ Connect en Transvision. Zij vinden dat RMC het contract nooit had mogen krijgen, omdat cruciale informatie over de rol van meneer X zou zijn achtergehouden. En omdat RMC de jaarrekening te laat deponeerde.
Of er daadwerkelijk sprake is van belangenverstrengeling, moet de komende weken blijken. Feit is wel dat de verwevenheid tussen oud-medewerkers, gemeentelijke adviseurs en commerciële vervoerders in Rotterdam een pijnlijk beeld schetst van hoe dicht de lijnen in de vervoerswereld soms bij elkaar liggen.
- ‘Geen sprake van belangenverstrengeling’ zegt de Gemeente Rotterdam. Trevvel is de huidige doelgroepenvervoerder. Foto Trevvel.