Gelderse en regionale trots: het financiële plaatje voor de nieuwe RegioExpres tussen Arnhem-Doetinchem-Winterswijk is rond
De sneltrein tussen Arnhem-Doetinchem-Winterswijk gaat er nu echt komen. Het Rijk kondigde aan 75 miljoen euro bij te dragen aan de RegioExpres. Eerder had provincie Gelderland al besloten om zelf, boven op de eerdere 30 miljoen euro, nog eens 45 miljoen voor de RegioExpres bij te dragen. Daarmee is het financiële plaatje rond, staat het sein op groen en kan de vlag uit. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (I&W) complimenteerde de regio met de gezamenlijke inzet en inspanning om dit mogelijk te maken: “Investeren in de regio is investeren in het hele land.”
De RegioExpres is een extra sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem. Zo ontstaat een kortere reistijd van 13 minuten tot Arnhem-Centraal. Door een betere aansluiting op de intercity’s bijvoorbeeld richting Schiphol en de Randstad kan de reistijdwinst oplopen tot 26 minuten. De sneltrein is een gezamenlijk project van provincie Gelderland, Regio Achterhoek (8RHK ambassadeurs), Regio Arnhem-Nijmegen, gemeente Montferland en gemeente Doetinchem, ProRail en de vervoerders Arriva en Connexxion.
“Uiteraard zijn we hier ontzettend blij mee, zei Jan van der Meer, Gelders gedeputeerde openbaar vervoer. “Wij hebben onze nek uitgestoken, samen met de regio door te starten met onderzoeken om de RegioExpres mogelijk te maken. Een groot compliment aan staatssecretaris Vivianne Heijnen (I&W) dat zij zich hiervoor heeft ingezet.”
Van der Meer vervolgt: “We hebben samen met alle partners en hun medewerkers de schouders eronder gezet. Dat heeft er echt aan bijgedragen dat deze grote regionale wens nu werkelijkheid wordt. Het was een idee op de tekentafel waarmee we de bereikbaarheid wilden vergroten en nu staan we hier: al een flink eind op weg én we weten nu zeker dat over een paar jaar de sneltrein gaat rijden. Ik ben echt supertrots!
“De komst van de RegioExpres gaat niet alleen over tijdwinst,” vulde Mark Boumans, voorzitter regio Achterhoek aan. “De RegioExpres is de meest essentiële bouwsteen voor onze woning- en arbeidsmarkt. Doordat de Achterhoek beter en sneller verbonden wordt met Arnhem-Nijmegen en de Randstad – en vice versa – bieden we veel meer mogelijkheden voor inwoners op het gebied van wonen, werken en studeren. Het biedt perspectief voor het bedrijfsleven en helpt de drukte op de A12 en A18 te verminderen.”
Reizigers uit de Liemers profiteren ook van de extra zitplaatsen. De capaciteit knelt nu al. Met het oog op de woningbouwplannen in de toekomst is uitbreiding van de capaciteit dan ook dringend noodzakelijk.
De kosten voor het noodzakelijke dubbelspoor en wat daarmee samenhangt zijn geraamd op maximaal €150 miljoen. De exploitatie van de RegioExpres wordt opgenomen in de nieuwe concessie. De sneltrein gaat op zijn vroegst in 2027 rijden.
Met ongeveer 21.000 dagelijkse reizigers veelal studenten, scholieren en forensen is de spoorverbinding Arnhem-Doetinchem-Winterswijk een van de drukste regionale spoorlijnen van Nederland en de ruggengraat van het openbaar vervoer in de Achterhoek en de Liemers.
- Het financiële plaatje voor de RegioExpres is rond. Vlnr: Danou Veenhof, ProRail’s directeur Oost Nederland, Vivianne Heijnen, staatssecretaris IenW, Jan van der Meer gedeputeerde ov provincie Gelderland en Mark Boumans voorzitter Regio Achterhoek. Foto Provincie Gelderland.
Ron Swart
november 21, 2022 @ 3:40 pm
Heel mooi die RegioExpress, inhoudend spoorverdubbeling Didam – Doetinchem de Huet, maar dit had al jaren geleden gerealiseerd moeten worden.
Ik lees niets over elektrificatie van Zevenaar – Doetinchem dus op het traject Arnhem – Zevenaar blijft ‘onder de draad’ gereden worden. Waterstof of batterij of een combinatie als tractie komt ook nergens in de plannen naar voren.
Met een vijfde trein richting Doetinchem wordt het spoor tussen Arnhem en Arnhem aansluiting nog drukker en een vrije kruising (dive under) bij Arnhem aansluiting wordt ook nergens genoemd.