Miljardendeal Amsterdam: Noord/Zuidlijn via Schiphol doorgetrokken naar Hoofddorp en méér
Amsterdam heeft er lang en hard voor gelobbied, maar nu staat het voor een immense verbouwing: dankzij de deal met het Rijk die gisteren bekend werd, kan de Noord/Zuidlijn worden doorgetrokken via Schiphol naar Hoofddorp, het Zuidasdok kan worden afgemaakt, 175.000 woningen kunnen versneld gebouwd worden in de regio en de Ringlijn kan worden afgemaakt (met een metroverbinding tussen Isolatorweg en de nieuwe wijk Haven-Stad). Onduidelijk is of de Ringlijn ook gesloten wordt (het stuk tussen Isolatorweg en Centraal Station ontbreekt). Het Rijk wil dit nog niet toezeggen. Ook is het de gemeente niet gelukt om geld te krijgen voor een brug over het IJ.
Al deze stappen moeten ervoor zorgen dat de bereikbaarheid van Metropoolregio Amsterdam niet verder vastloopt. Momenteel komen circa 1,7 miljoen mensen dagelijks vanuit alle delen van Nederland naar de regio, met files en overvolle stations tot gevolg. Door de geplande extra ruimte op het spoor kunnen er meer treinen rijden vanuit Sloterdijk, Schiphol en Zuid naar andere delen in het land.
De Metropoolregio Amsterdam krijgt naast dit hele pakket nog eens 800 miljoen euro, waarvan 350 miljoen euro voor Amsterdam, voor de verbetering van stations of het investeren in buslijnen. Daardoor kunnen 175.000 woningen in de regio versneld worden gebouwd voor 2030, waarvan 43.000 in Amsterdam. Woningbouw is namelijk afhankelijk van hoe bereikbaar een nieuwe wijk is. Twee derde van de woningen is bedoeld voor mensen met een laag of middeninkomen.
De Zuidas krijgt zoals oorspronkelijk gepland een gedeeltelijke ondertunneling voor beide richtingen van de ringweg A10. Daardoor kunnen er meer sporen worden aangelegd op de plek waar nu nog auto’s rijden. Het station krijgt ook een internationale treinterminal. Zowel het Rijk als de gemeente zien Amsterdam Zuid als één van de belangrijkste stations voor het (inter)nationale treinverkeer. Rond 2036 moet het Zuidasdok helemaal af zijn. Het project startte in 2017.
De komende twee jaar worden onderzoeken gedaan hoe de metro het beste doorgetrokken kan worden naar Schiphol en Hoofddorp en of het haalbaar is. De uitbreiding start op z’n vroegst in 2028. Het Schinkelkwartier moet bereikbaar gemaakt worden met een metrohalte bij de Johan Huizingalaan. In Haven-Stad, een nieuwe woonwijk onder meer rond Sloterdijk en de Coenhaven, wil de gemeente circa 72.000 woningen bouwen. Idealiter had de gemeente gezien dat de Ringlijn vanuit Sloterdijk meteen wordt doorgetrokken naar Amsterdam CS. Zover wil het Rijk nog niet gaan. Wel leggen Rijk en regio geld bij elkaar voor het eerste deel met een halte bij de Hemknoop, die in 2027 af moet zijn. Daarnaast is er geld om tramlijn 5 vanuit de Marnixstraat door te trekken naar Haven-Stad via dit nieuwe metrostation.
Er komen – naast de metroprojecten – ook nieuwe buslijnen tussen Zeeburg en IJburg en Zuidoost en Weesp, de IJtram wordt verbeterd naar IJburg, er komt geld voor verbetering van fiets- en autoroutes en openbaar vervoer bij het Hamerkwartier in Noord en komen bij de NDSM-werf extra aanmeerplekken voor meer veerponten. In Zuidoost worden ook nog diverse trein- en metrostations aangepakt, wordt geïnvesteerd in verbetering van het busstation Bijlmer Arena en komt er geld voor verbetering van fietsinfrastructuur.
Het totale pakket voor investeringen in de ov- en infrastructuurprojecten bedraagt voor de regio in totaal 5,4 miljard euro, waarvan het Rijk 4,1 miljard euro betaalt en regionale partijen samen 1,3 miljard euro bijdragen. Amsterdam draagt voor 600 miljoen bij, terwijl Schiphol 100 miljoen euro betaalt. De precieze verdeling per project moet nog bepaald worden.
De overeenkomst is daarnaast gesloten met Vervoerregio Amsterdam, provincie Noord-Holland, NS, KLM, projectontwikkelaar SDAC en de gemeente Haarlemmermeer. Alle partijen benoemen dat deze deal ook een stimulans is voor de economie. De gemeente verwacht hierdoor 140.000 extra banen in de regio. In 2050 moeten dit er zelfs 270.000 zijn.
- Miljardendeal Amsterdam: Noord/Zuidlijn via Schiphol doorgetrokken naar Hoofddorp en Amsterdam Zuid wordt een internationale treinterminal. Redactiefoto.