GM richt zich opnieuw op de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s – ditmaal geen ‘robotaxi’s maar auto’s voor particulieren
General Motors staat klaar om zijn ambities voor de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s nieuw leven in te blazen, na de schande dat het zijn zelfrijdende taxibedrijf Cruise moest sluiten, melden diverse bronnen waaronder IoT Today.
Recente mediaberichten suggereren dat GM zijn inspanningen opvoert om een zelfrijdende auto voor particuliere automobilisten te produceren in plaats van een robotaxi. GM bracht onlangs een verklaring uit waarin de plannen werden uiteengezet. “We versnellen de ontwikkeling van technologie voor autonoom rijden die zonder actief menselijk toezicht kan functioneren, wat onder meer inhoudt dat we een team van experts op het gebied van autonomie opbouwen.”
“Onze vloot met lidar-technologie legt in het hele land kilometers af, met getrainde veiligheidschauffeurs, en verzamelt inzichten uit de praktijk om simulatiemodellen te bouwen die de ontwikkeling zullen sturen.” Het is niet bekend waar de tests plaatsvinden.
De verwijzing naar “het samenstellen van een team” is bijzonder veelzeggend, aangezien de eerste mediaberichten suggereerden dat GM onlangs een personeelsvergadering hield waar de aanwezigen werden geïnformeerd over een plan om een deel van de honderden medewerkers die waren ontslagen toen GM de stekker uit Cruise trok, weer in dienst te nemen.
De teloorgang van de robotaxi-operatie was een moeizame aangelegenheid, veroorzaakt door Cruise’s gebrekkige reactie op een incident met een van de zelfrijdende taxi’s van het bedrijf in San Francisco in 2023, waarbij een voetganger ernstig gewond raakte. Cruise werd ervan beschuldigd ontwijkend en traag te zijn met het volledig reageren naar de betrokken autoriteiten, en kreeg een reeks boetes en negatieve krantenkoppen. Dit leidde er uiteindelijk toe dat GM het enorm dure programma in februari beëindigde. De totale uitgaven over de afgelopen tien jaar worden geschat op $ 16 miljard.
Het Cruise-personeel dat werd behouden door GM kreeg de opdracht om de rijassistentietechnologie Super Cruise te ontwikkelen, hoewel het bedrijf destijds bevestigde dat het “de autonomie op grote schaal wilde versnellen in zelfrijdende auto’s”. Super Cruise is in principe een rijassistentietechnologie, vergelijkbaar met Tesla’s Autopilot en Full Self Driving en Fords Blue Cruise, die wordt beschouwd als Level 2 in het beoordelingssysteem van de Society of Automotive Engineers en die onder bepaalde omstandigheden beperkt ‘hands-off’ rijden toestaat.
Hoewel GM’s CEO Mary Barra tijdens een conference call over de winstcijfers in juli nog eens extra hamerde op het idee van “zelfrijdende auto’s”, toen ze autonome innovatie omschreef als een van GM’s “duidelijke prioriteiten”, hadden weinigen verwacht dat het bedrijf zo snel na hun ontslag een aantal van de Cruise-medewerkers weer in dienst zou willen nemen. Het uiteindelijke doel van GM is naar verwachting een personenauto te produceren die kan rijden zonder dat er een mens achter het stuur zit.
- Geen ‘robotaxi’s’ meer voor Cruise, maar Super Cruise rijstijlassistentie voor gewone automobilsten… Foto GM Authority/Cruise.