GRW neemt meer dan 200 mensen vast in dienst op site van Van Hool
GRW start op 1 augustus met het uitdelen van vaste contracten in Koningshooikt (Lier). In eerste instantie komen meer dan tweehonderd werknemers in dienst bij het Zuid-Afrikaanse bedrijf – partner van Schmitz Cargobull – dat de productie van industriële voertuigen heeft overgenomen van het failliete bedrijf Van Hool.
Er begint steeds meer leven te komen op de site van Van Hool, de busbouwer die op 8 april van dit jaar failliet is verklaard, ontdekte de Gazet van Antwerpen. De productie van industriële voertuigen was al eerder overgenomen door het Zuid-Afrikaanse bedrijf GRW. Maar tot hiertoe ging de opstart van de productie niet zo snel als GRW had vooropgesteld. De onderhandelingen met de vakbonden verliepen in eerste instantie stroef, omdat er bijvoorbeeld onenigheid was over het aantal vakantiedagen dat de werknemers van GRW in Koningshooikt (Lier) zouden krijgen.
Maar die stroefheid is nu van de baan. “Vanaf 1 augustus krijgen de tweehonderd mensen die nu met een interimcontract bij GRW op de site van Van Hool werken, een vast contract”, zegt Hans Van Eerdewegh, secretaris van de socialistische vakbond ABVV. “GRW zal daarenboven ook nog andere mensen met een vast contract aanwerven. We hebben een overeenstemming bereikt over de loon- en arbeidsvoorwaarden, dus ook over de vakantiedagen. Laat ons zeggen dat we de gulden middenweg hebben gevonden. De loon- en arbeidsvoorwaarden zijn voorgelegd aan de ex-Van Hool-mensen die nu als interimkracht bij GRW aan de slag zijn, en ze hebben die met een overweldigende meerderheid goedgekeurd.”
Er is wel nog een rechtszaak van CIM Capital, een fonds dat is opgericht door Marc Van Hool, een kleinzoon van de stichter van busbouwer Van Hool, tegen de overname van de industriële voertuigen van Van Hool door GRW. CIM Capital vindt dat het geen eerlijke kans heeft gekregen om de industriële voertuigentak over te nemen. De uitspraak voor de rechtbank valt ten vroegste vandaag, op 1 juli. In de omgeving van GRW is te horen dat het bedrijf een goed oog heeft in de goede afloop, en dat CIM Capital dus wellicht geen roet in het eten zal strooien.
Intussen is GRW ook gestart met de eigen productie van industriële voertuigen op de site van Van Hool. “In het begin werden alleen onafgewerkte voertuigen van Van Hool afgewerkt, maar nu draait de productie op volle toeren”, zegt Hans Van Eerdewegh. “Er worden bijvoorbeeld citernes gemaakt, dat zijn de vaak zilverkleurige cilinders waar bijvoorbeeld zwavelzuur of voedingsproducten mee worden vervoerd.”
Op langere termijn wil GRW tot 350 mensen op de site van Van Hool tewerkstellen, en er ook een nieuwe fabriek bouwen.
Intussen is ook het Nederlandse bedrijf VDL volop volk aan het aanwerven voor de productie in Koningshooikt. De busbouwer wil er 250 mensen tewerkstellen, die onder meer onderdelen zullen maken voor de fabriek van VDL in Noord-Macedonië. VDL heeft die fabriek ook van Van Hool overgenomen.
- GRW neemt meer dan 200 mensen vast in dienst op site van Van Hool. Foto Van Hool.