Haagse taxichauffeurs slaan alarm over oneerlijke concurrentie: “Het is tijd voor actie”
De Haagse taxibranche wil dat de gemeente strenger gaat controleren op chauffeurs die zonder de nodige vergunningen passagiers meenemen. De chauffeurs die wel een vergunning hebben, zien dat concurrenten zonder de benodigde papieren toch op standplaatsen staan. “Er wordt niet of nauwelijks meer gehandhaafd”, stellen ze bij Den Haag FM. “Veel goedwillende chauffeurs zijn hier de dupe van.” De gemeente laat weten ‘graag’ met de chauffeurs in gesprek te gaan.
“Het is tijd voor actie, de Haagse taxibranche wil dat er wat verandert”, schrijft het bestuur van de Stichting Taxibelang Haaglanden in een brandbrief aan het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad. “De afgelopen jaren hebben wij meerdere malen signalen geuit van onvrede over de aanpak en het missen van prioriteit voor het taxibeleid in de opstapmarkt. Helaas hebben wij gemerkt dat de gemeente de signalen niet oppakt.”
Precies tien jaar geleden ging de Haagse taxiwereld drastisch op de schop. Vanaf dat moment moesten chauffeurs die op standplaatsen staan om mensen op te pikken voor een rit zijn aangesloten bij een toegelaten taxiorganisatie (TTO). Zij moeten ook aan een aantal eisen voldoen om kwaliteit te waarborgen. De chauffeurs moeten voor zo’n Haags Taxikeurmerk ook betalen.
In de praktijk zien zij nu echter dat er steeds meer chauffeurs rondrijden zonder dat die zijn aangesloten bij zo’n organisatie of zonder keurmerk. “Chauffeurs die niet zijn aangesloten bij een TTO kunnen ongestraft rondrijden en staan op standplaatsen.” Verder signaleert de stichting ook dat er steeds vaker chauffeurs die via online platforms klanten regelen op de standplaatsen staan. Dit zou niet zijn toegestaan.
Volgens de stichting wordt hierop door de gemeente niet of nauwelijks gehandhaafd. Daardoor verliezen de chauffeurs die wel zijn aangesloten bij een TTO hun vertrouwen in het systeem. Zij willen dat er weer meer controles komen en dat ook sancties worden opgelegd.
Een andere klacht van de chauffeurs is dat het contact met de gemeente slecht is. Die zou “niet goed aanspreekbaar zijn”. De stichting: “De branche wordt ook onvoldoende betrokken bij belangrijke werkzaamheden die de taxibedrijven raken. Er lijkt niets te gebeuren en er wordt vrijwel niet gecommuniceerd. Hoewel taxi’s vooralsnog geen onderdeel uitmaken van de zero emissiezone in Den Haag centrum worden de chauffeurs niet op de hoogte gebracht en hebben zij geen idee van de stand van zaken.”
De chauffeurs roepen de gemeente op hen serieus te nemen en met ze in gesprek te gaan. Dat laatste doet de gemeente ‘graag’, aldus de woordvoerder van wethouder Arjen Kapteijns (GroenLinks, mobiliteit). Volgens de woordvoerder is er al eens in de zes weken overleg, al vervalt dat ook weleens. Het laatste was midden maart.
De woordvoerder stelt verder dat de gemeente “een gelijk speelveld” wil voor de opstartmarkt en de nieuwere diensten, zoals bijvoorbeeld via Bolt en Uber. Voor de eerste gelden meer regels. Om die voorschriften gelijk te trekken, moet landelijk de wet worden aangepast. En dat kan nog wel enkele jaren duren, aldus de woordvoerder. “De gemeente loopt mee in de lijn van de wetswijziging. Op basis van de wetswijzigingen past de gemeente haar verordeningen aan.”
- Haagse taxichauffeurs slaan alarm over oneerlijke concurrentie: “Het is tijd voor actie”. Redactiefoto.