Half juli laatste directe rit Amsterdam-Basel per ICE
De dagelijkse ICE vanaf Amsterdam, Utrecht en Arnhem naar Basel in Zwitserland rijdt deze zomer voor de laatste keer. De Duitse spoorwegen willen vanwege uitgebreide bouwwerkzaamheden in Zuid-Duitsland, die op 16 juli starten en duren tot december dit jaar, niet verder met deze ICE International.
Ter vervanging komt er naar alle waarschijnlijkheid in 2025 een directe verbinding tussen Amsterdam en München. “Het is nog onduidelijk hoe de dienstregeling na de werkzaamheden zal zijn”, aldus de website van NS International. Reizigers naar Basel moeten overdag in de toekomst in Mannheim overstappen. Een andere mogelijkheid is de Nightjet naar Zürich, maar die kampt regelmatig met vertragingen. De trein naar München rijdt volgens Treinenweb via Utrecht, Arnhem, Frankfurt Airport en Stuttgart en maakt grotendeels gebruik van het Duitse hogesnelheidsnetwerk.
Het station München is een belangrijk knooppunt voor verdere treinreizen naar de Alpen en Zuid-Europa. De nieuwe rechtstreekse verbinding krijgt een reistijd van ongeveer 7 uur. Zo’n 30 minuten sneller dan de huidige verbinding met een overstap. De snelste verbinding naar Basel houdt ongeveer – met de overstap op Mannheim – dezelfde reistijd van ongeveer 6.30 uur. Deze trein vanuit Mannheim rijdt ook door naar Zürich. Het definitieve besluit over de nieuwe verbinding naar München hangt af van de verdeling van de capaciteit door de netbeheerders in Duitsland en Nederland die in augustus plaatsvindt.
- Half juli laatste directe rit Amsterdam-Basel per ICE. Foto DB/Claus Weber.