Herstel voor VDL Groep in loop van 2024 na moeizaam eerste halfjaar
Het jaar 2024 is voor VDL Groep, conform verwachting, minder verlopen dan het jaar daarvoor. Gebeurtenissen die direct impact hebben, zijn samen gekomen: de afbouw bij VDL Nedcar, tegenwind door materiaaltekorten en daardoor uitgestelde leveringen van bussen, stagnerende marktontwikkelingen en verhoogde kosten (voor loon, energie, rente, wetgeving). Na een zwak eerste halfjaar heeft het resultaat gedurende het tweede halfjaar van 2024 herstel laten zien. Exclusief de divisie Autoassemblage is de jaaromzet de hoogste ooit. Voor 2025 wordt een gelijkblijvende omzet verwacht, met verder herstel van het resultaat.
De gecombineerde jaaromzet is in 2024 uitgekomen op 4,281 miljard euro, een daling van ruim 30 procent ten opzichte van de omzet van recordjaar 2023 (6,354 miljard euro). Het nettoresultaat is met bijna 20 procent gedaald van 82 miljoen euro in 2023 naar 66 miljoen euro. De orderportefeuille bedraagt in week 11 van 2025 (exclusief de divisie Autoassemblage) 1,932 miljard euro, tegen 1,864 miljard euro in week 11 van 2024, een stijging van 4 procent. Het aantal medewerkers is sinds het begin van 2025 onveranderd en bedraagt ongeveer 13.800.
President-directeur Willem van der Leegte van VDL Groep: “Veel aandacht is in 2024 gegaan naar grote uitdagingen die, zoals we hadden voorspeld, forse impact hebben op onze jaarcijfers: de afbouw bij VDL Nedcar in Born en de, als gevolg van de coronapandemie, issues in toeleveringsketens en daardoor uitgestelde leveringen van bussen. Desondanks zijn wij naar kansen blijven kijken en hebben wij met Van Hool één van de grootste overnames gedaan uit onze historie. Daarmee zijn ongeveer 1.600 banen voor de busindustrie behouden en versterken we onze positie als bussenproducent. De integratie van Van Hool in onze organisatie verloopt voorspoedig.”
De omzet van de divisie Bussen is in 2024 met 67 procent gestegen, van 304 miljoen euro in 2023 naar 509 miljoen euro. De belangrijkste verklaring hiervoor is de stijging van geleverde OV-bussen. De nieuwe generatie VDL Citea, in 2023 in serieproductie genomen, is geleverd in thuismarkten Nederland en België, en in Duitsland, Denemarken, Italië, Luxemburg en Finland. Hierdoor is het volledige elektrische OV-product van VDL Bus & Coach steeds meer in het Europese straatbeeld te zien. De divisie Bussen is verlieslatend. Om duurzaamheid en continuïteit te waarborgen, en te voldoen aan de marktvraag, milieueisen en wet- en regelgeving, wordt substantieel geïnvesteerd in onderzoek & ontwikkeling (R&D), zowel voor het OV- als touringcarprogramma. Met eigen software-architecten, ontwikkelaars en testers richt VDL Bus & Coach zich op ‘slimme’ mobiliteitsvraagstukken, zoals connectiviteit, energiemanagement en het verlengen van de levensduur van batterijen.
Veel aandacht is in 2024 gegaan naar de overname van het gefailleerde Van Hool. Door toegang tot de Noord-Amerikaanse markt, completering van het productportfolio en een moderne bussenfabriek in Macedonië versterkt VDL met deze overname zijn positie als bussenproducent. Het is geen sinecure geweest om bij een failliet bedrijf van deze omvang de leveringen op gang te brengen en het bedrijf te integreren in de VDL-organisatie. Niettemin verloopt die integratie naar tevredenheid. De tijd wordt genomen om VDL Bus & Coach en VDL Van Hool steeds meer naar elkaar te laten groeien, naar één bedrijf met meerdere productgroepen.
Hoewel de markt voor bussen een uitdagende activiteit blijft, wordt voor 2025 een verdere omzetstijging verwacht voor de OV-sector. De verdere opschaling van de productie voor de VDL Citea zal leiden tot meer leveringen. De orderportefeuille voor deze elektrische stadsbus is voor 2025 gevuld. Naast OV-bussen is 2025 ook het jaar waarin VDL’s nieuwe touringcar (VDL Futura) zal worden geïntroduceerd. Van dit nieuwe voertuig, waarbij de focus onder meer ligt op laag energieverbruik, maximale inzet en een optimale reisbeleving, zullen de eerste aantallen in 2025 worden geproduceerd en geleverd. De orderportefeuille van Bussen is in de afgelopen 12 maanden gestegen van 465 miljoen euro in week 11 van 2024 naar 590 miljoen euro (stijging van 27 procent).
- Herstel voor VDL Groep in loop van 2024 na moeizaam eerste halfjaar; Van der Leegte: “De integratie van Van Hool in onze organisatie verloopt voorspoedig.” Foto: VDL Groep.