Hess bouwt elektrische Van Hool 24m BRT-bussen af vóór de start van de dienst op de Parijse Tzen 4 BRT
Na meer dan 18 maanden vertraging zullen de 30 gelede Van Hool Exqui.City 24 Electric-bussen voor de Parijse Tzen 4 BRT-lijn eindelijk eind dit jaar in gebruik worden genomen, aldus het Hongaarse vakblad Magyarsbusz en Sustainable Bus. De vloot, oorspronkelijk gepland voor najaar 2024, liep vertraging op door het faillissement van de fabrikant in het voorjaar van 2024. Dit blokkeerde niet alleen de levering van voertuigen met een waarde van meer dan € 1,4 miljoen per stuk, maar bracht ook het hele Tzen 4-project, met een totaalbudget van ongeveer € 140 miljoen, in gevaar.
Vóór het faillissement van Van Hool waren er slechts vijf bussen geleverd. De overige 25 bevonden zich in een vergevorderd productiestadium in de fabriek in Koningshooikt in België. Île-de-France Mobilités onderhandelde succesvol met de curatoren over de eigendomsoverdracht en hervatting van de productie. De eindassemblage werd voltooid door Hess in een geleasede faciliteit op het voormalige Van Hool-terrein, met ondersteuning van oud-Van Hool-personeel, terwijl Alstom en Kiepe Electric de aandrijving en elektrische systemen voor hun rekening namen. De BRT-bussen zijn speciaal ontworpen voor de Tzen 4-lijn, die de zuidelijke voorsteden van Parijs verbindt met het stadscentrum via een BRT-corridor met hoge capaciteit.
Het grootste deel van de vloot is inmiddels aangekomen in de depot COB de Corbeil Essonnes van Île-de-France Mobilités. Na een lange pauze worden de tests deze zomer hervat. Als alles volgens plan verloopt, zullen de 24-meter elektrische bussen eind 2025 worden beproefd en begin 2026 volledig in gebruik worden genomen.
Deze oplossing – een wereldpremière – zal bussen aandrijven met de krachtige snellaadbatterijen van Kiepe Electric, die worden opgeladen door het geleidende, op de grond aangebrachte statische laadsysteem (SRS) van Alstom. Het raamcontract omvat minimaal 56 voertuigen.
De BRT-lijn T Zen 4 zal de 14,8 kilometer lange afstand tussen Viry-Chatillon en Corbeil-Essonnes afleggen. De nieuwe lijn vervangt de bestaande lijn 402, de drukste lijn in de Parijse agglomeratie met bijna 26.000 passagiers per dag. Lijn T Zen 5 is een nieuwe buslijn van 9,5 kilometer die Parijs-13 verbindt met Choisy-le-Roi via Ivry-sur-Seine en Vitry-sur-Seine.
- Hess bouwt elektrische Van Hool 24m BRT-bussen af vóór de start van de dienst op de Parijse Tzen 4 BRT. Redactiefoto van Van Hools BRT-bus op een vorige Busworld.