Het duivelse en leugenachtige lobbyisme van platformpartijen in Brussel
Tijdens de taxidemonstratie in Keulen, medio oktober, gaf EU-politicus Dennis Radtke inzicht in het leugenachtige lobbywerk van verschillende platformbedrijven in Brussel. Zo’n 500 taxichauffeurs uit Keulen en andere steden in Noordrijn-Westfalen demonstreerden op 12 oktober tegen de sociale dumping van Uber & Co en voor de snelle invoering van minimumprijzen voor huurauto’s. In Keulen kwamen op die dag de mobiliteitsministers van de Duitse deelstaten bijeen.
CDU-politicus en Europarlementariër Dennis Radtke maakte, volgens onze collega’s van het Duitse vakblad Taxi Times, exact duidelijk hoe nauw deze eisen verbonden zijn met Europese regelgeving voor de regulering van platformwerk. Het Europarlementslid sprak ongeveer een kwartier met de taxibedrijven en chauffeurs die protesteerden tijdens de taxidemonstratie in Keulen.
De ‘tariefmakelaar’ Uber is slechts een van de vele aspecten van de platformmakelaardij. Binnen de Europese Unie (EU) is het platformwerk een miljardenbusiness waarvoor 28 miljoen mensen werken. Volgens de EU zijn minstens vijf miljoen mensen verkeerd geclassificeerd. Radtke beschrijft wat dit betekent in onmiskenbare termen: “Minstens vijf miljoen mensen zijn schijnzelfstandigen.” Voor Radtke is dit “een enorme puinhoop die gewoon moet stoppen”.
Radtke verwees naar de voorstellen om platformwerk te reguleren die momenteel worden gecoördineerd tussen het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie. Hij gaf inzicht in de mate waarin de politieke inspanningen om dit te bereiken worden getorpedeerd door de platformlobbyisten. Normaal gesproken, als er regelgeving vanuit de EU komt, zijn er lobbyisten die met twee of drie verhalen proberen uit te leggen waarom de voorgestelde nieuwe regelgeving ‘verschrikkelijk’ is en daarom onder geen enkel beding doorgang mag vinden.
“Het is compleet anders als het gaat om platformregulering”, meldt Radtke. “We hebben hier te maken met lobbywerk dat niet alleen duivels maar ook verdomd slim is. Hier werden niet twee of drie verhalen de wereld in gestuurd, maar werden heel verschillende verhalen specifiek naar de parlementskantoren en de relevante instellingen gestuurd. Dat zorgde ervoor dat de vreemdste verhalen in de parlementaire wandelgangen de ronde deden.”
Als voorbeelden van dergelijke valse informatie noemde Radtke de bewering dat alle gebruikers van e-mailaccounts in de toekomst als een platform zullen worden gezien of dat de regelgeving alle activiteiten van handels- en verzekeringsagenten zou verbieden. De politicus gaf ook aan dat het argument van lobbyisten dat de geplande EU-platformregelgeving het bedrijfsmodel van de platformbedrijven zou vernietigen, bijzonder weerzinwekkend is.
“Ik kan alleen maar zeggen”, maakte Radkte duidelijk, “dat niemand behoefte heeft aan bedrijfsmodellen die uiteindelijk alleen maar werken omdat je werknemers die je niet eens werknemers noemt, de toegang tot het minimumloon en de sociale zekerheid ontzegt. Die modellen werken niet voor vluchtelingen of voor andere migranten, noch voor Duitsers”.
Hij riep op tot politieke steun in de werkelijk moeilijke onderhandelingen in Brussel en bekritiseerde regeringsleiders die eisen dat de Europese Commissie “gekke mensen zoals ik terugfluit”. Radtke herinnerde eraan dat de Duitse federale regering zich onthield van het innemen van een standpunt over de platformrichtlijn in de Europese Raad, omdat zij het niet eens was met het voorstel en omdat de liberale partij FDP – die de platformbedrijven een warm hart toedraagt – een standpunt blokkeerde. Radtke eiste daarom dat bondskanselier Scholz nadrukkelijk met zijn coalitiepartners zou spreken. En hij vroeg respect voor de taxisector.
Voor Radtke is het duidelijk: “De permanente pandemie voor de taxibranche is niet Corona, maar Uber en het uitbuitingsmodel dat daar achter zit.”
- MEP’er Dennis Radtke bekritiseert het duivelse en leugenachtige lobbyisme van platformpartijen in Brussel. Foto Radtke/Taxi Times.