Heurotrain BV vraagt bij ACM opentoegangstrajecten Groningen-Amsterdam-Parijs en Amsterdam-Londen aan voor eind 2027
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft op 12 november 2023 opentoegangsmeldingen ontvangen van Heurotrain BV – een maand geleden opgericht en gevestigd in Amsterdam – die van plan is om naast Arriva vanaf 12 december 2027 passagiersdiensten per spoor aan te bieden op de trajecten: Groningen-Amsterdam-Parijs en Amsterdam-Londen.
De ACM geeft daarbij aan dat “treinvervoerders opentoegangsdiensten mogen aanbieden zolang deze diensten het economisch evenwicht van een concessie niet in gevaar brengen. Treinvervoerders die opentoegangsdiensten willen gaan aanbieden moeten dit melden, waarna de ACM de melding publiceert. Belanghebbenden (concessiehouders en concessieverleners) kunnen de ACM binnen een maand na de melding vragen om te onderzoeken of het economisch evenwicht in gevaar komt, als zij hier voldoende aanwijzingen voor hebben.”
De ACM stelt daarbij ook “dat bij voorgaande meldingen van opentoegangsdiensten die vanaf december 2022 zijn gedaan, de ACM de aanvragen van een analyse van het economisch evenwicht voor de toekomstige hoofdrailnetconcessie niet-ontvankelijk heeft verklaard, omdat de toekomstige concessie op het moment van het melden van de opentoegangsdiensten nog niet was verleend.”
Meer informatie over deze diensten is opgenomen in de onderstaande kennisgevingsformulieren en bijbehorende dienstregelingen:
Formulier melding opentoegangsdienst Heurotrain – Amsterdam-London (PDF – 144.33 KB)Dienstregeling – Amsterdam-London (PDF – 55.57 KB)Formulier melding opentoegangsdienst Heurotrain – Groningen-Amsterdam-Parijs (PDF – 143.07 KB)Dienstregeling – Groningen-Amsterdam-Parijs (PDF – 57.56 KB)
In de aanvraag stelt Heurotrain dat de dienst wordt gereden met hogesnelheidsmaterieel met een maximumsnelheid van 300 km/u met een capaciteit van 450 en 550 reizigers per treinstel. Bij drukte kan met twee gekoppelde treinstellen gereden worden, waarmee het totaal aantal reiziger dan uitkomt op 900 á 1100 reizigers per trein. Als referentiematerieel kan de Frecciarossa 1000 van Hitachi Rail worden gebruikt.
Arriva kreeg in september al het OK van de ACM voor Groningen-Parijs. De aanvraag van Heurotrain heeft in principe geen gevolgen voor Arriva. Als Heurotrain ook een vergunning krijgt, dan zou het een aanvulling zijn op de dienstregeling van Arriva.
De Arriva-trein vertrekt ‘s ochtends om 5.30 uur vanuit Groningen en komt rond 10.40 uur aan op Gare du Nord in Parijs. De vervoerder wil de trein in de voorlopige plannen dus één keer per dag heen en weer laten rijden. In de ‘indicatieve dienstregeling’, die verplicht moet worden meegeleverd bij de aanvraag, vertrekken de treinen van Heurotrain rond 6.30 uur en 7.30 uur vanaf het Hoofdstation.
De trein van Heurotrain doet er zo’n 5,5 uur over en moet rond 11.50 én 12.50 uur aankomen op Gare du Nord. In de dienstregeling van Parijs naar Groningen vertrekt de trein om 14.00 en 15.00 uur en komt in het begin van de avond aan in Groningen. De indicatieve dienstregeling geeft slechts de mogelijke dienstregeling weer en de exacte vertrek- en aankomsttijden staan nog niet vast.
Heurotrain – dat niet bereikbaar was voor een toelichting – wil op 12 december 2027 starten. Arriva begint – als alles volgens planning gaat – een jaar eerder, in 2026. Arriva is overigens bij RTV Oost positief over de aanvraag van Heurotrain. “Wij juichen concurrentie altijd toe. Dit is het resultaat van de Europese wetgeving die het mogelijk maakt om treindiensten in open toegang aan te bieden. De markt verzilvert kansen voor meer en nieuwe treinverbindingen. Dit is goed nieuws voor internationale treinreizigers, ook vanuit het Noorden’, aldus de woordvoerder van Arriva.
ACM moet binnen zes weken laten weten of de vergunning wordt verleend.
- Heurotrain BV vraagt bij ACM opentoegangstrajecten Groningen-Amsterdam-Parijs en Amsterdam-Londen aan voor eind 2027. Arriva had al groen licht van ACM voor Groningen-Parijs. Redactiefoto.