In Berlijn rijdt één op de vier platform-huurauto’s zonder vergunning
Vier weken geleden verplichtte de Berlijnse vergunningverlenende autoriteit LABO app-ritaanbieders om de inventarisgegevens van alle daar geregistreerde huurauto’s te rapporteren. Uit een datavergelijking is inmiddels gebleken dat bijna één op de vier gemelde huurauto’s geen geldige vergunning heeft. Ook voor Wenen werden vergelijkbare cijfers genoemd, aldus Taxi Times. Naar alle waarschijnlijkheid levert een vergelijking in andere grote steden een identiek cijfer op.
De autoriteiten vermoeden dat zeker 1.000 huurauto’s illegaal door Berlijn rijden. Hun exploitanten organiseerden zich in een bende en vervalsten goedkeuringscertificaten en de blauwe concessiestickers. Nu weten we het definitief: het waren er nog veel meer.
Uit de gegevensvergelijking met de platformmakelaars Uber, Bolt en Free Now (en onlangs ook Bliq) bleek, zoals de zender rbb meldt, dat van de 8.940 gecontroleerde voertuigen 24,12 procent onaanvaardbaar was. Er was geen vergunning voor de voertuigen of deze vielen niet onder een bestaande vergunning.
24,12 procent van 8.940 komt overeen met 2.156 voertuigen zonder vergunning. Ze werken allemaal voor Uber, Bolt, Free Now en Bliq. Uit het rbb-rapport blijkt niet welke voertuigen bij welk platform geregistreerd stonden. Er kan echter worden aangenomen dat talloze voertuigen op verschillende platforms waren geregistreerd en dat de meeste daarvan bij Uber reden. Uber, Bolt, Free Now en Bliq hebben nu tot aanstaande donderdag de tijd om deze voertuigen uit te sluiten van het platform.
De redactie van Taxi Times merkt daarbij op dat zowel de autoriteiten als de platformmakelaars in ieder geval sinds 2021 op de hoogte zijn van de valse documenten en illegale huurauto’s. Uber & Co moesten pas op 17 maart 2024 gegevens presenteren. Uber en Bolt wisten deze gegevensvergelijking drie jaar lang te voorkomen.
- In Berlijn rijdt één op de vier platform-huurauto’s zonder vergunning. Foto Axel Rühle.