In de provincie Utrecht rijden aanzienlijk veel minder elektrische bussen dan afgesproken
Het gaat niet goed met de inzet van elektrische bussen in de provincie Utrecht. Dat ontdekte RTV Utrecht na het opvragen van gegevens bij het provinciebestuur. Veel elektrische bussen vallen uit door storingen. Op sommige lijnen moeten in de winter de e-bussen massaal worden vervangen door dieselbussen. Het slechtst doet lijn 73 Maarssen – Zeist het, in november vorig jaar reed slechts 20 procent van de bussen op die lijn elektrisch, terwijl hij eigenlijk 100 procent elektrisch moet worden uitgevoerd.
Het busvervoer in de provincie Utrecht wordt voor het grootste gedeelte verzorgd door U-OV. Dat bedrijf had in 2021 tien lijnen waarop elektrische bussen zouden moeten rijden. Het bedrijf heeft een prestatieafspraak met de provincie, die opdrachtgever is. In die afspraak staat dat 93 procent van de ritten moet worden uitgevoerd met elektrische bussen. Maar U-OV haalt die norm bij lange na niet. Alleen op lijn 8, die loopt van de Utrechtse wijk Lunetten, via Utrecht Centraal naar het Wilhelminapark haalt U-OV op jaarbasis de norm van 93 procent.
Het grootste probleem met elektrische bussen is er op lijn 1, de verbinding van Overvecht, via Utrecht Centraal naar Hoograven. Op deze lijn rijdt op jaarbasis slechts 70 procent van de bussen elektrisch, wat 93 procent zou moeten zijn. De lijn wordt uitgevoerd met bussen van Ebusco. In het verleden stelde RTV Utrecht al vast dat op die lijn de elektrische bussen vaak uitvallen.
Destijds liet het provinciebestuur weten teleurgesteld te zijn in de grote uitval van elektrische bussen op lijn 1. Maar het lijkt er niet op dat de situatie ruim vier jaar later structureel is verbeterd.
Nagenoeg geen enkele lijn haalt de jaarnorm. De grootste problemen zijn er in de wintermaanden, wanneer er op sommige lijnen nog nauwelijks elektrische bussen rijden. RTV Utrecht stipt ook vergelijkbare problemen aan op de lijnen 41 (Utrecht-Wijk bij Duurstede) en 77 (Bilthoven-Utrecht-Nieuwegein).
Ook in de regio Amersfoort rijden op een aantal stadslijnen elektrische bussen. Het zijn er zeven en ze zijn van BYD. De Provincie Utrecht zegt niet te beschikken over de uitvalcijfers van deze bussen. Ook Heuliez-bussen hebben last van kinderziekten, met name met de batterijen en het laden er van.
De provincie wil het busvervoer verduurzamen, daarom is gekozen voor elektrisch vervoer op een aantal lijnen. Het eerst waren de lijnen 1 en 2 aan de beurt, lijn 1 is sinds vijf jaar elektrisch. De bussen op deze lijnen kenden veel kinderziektes, maar die ziektes lijken inmiddels chronisch, met een uitval van 30 procent op jaarbasis. De provincie geeft anno 2022 geen verklaring voor de hoge uitval van elektrische bussen op deze lijn.
De VVD-fractie in Provinciale Staten noemt de situatie dramatisch. “We willen heel graag dat elektrisch vervoer een succes wordt”, zegt fractievoorzitter André van Schie. “Elektrisch vervoer is duur, maar stilstaande bussen zijn nog veel duurder.” Over vijf jaar wil de provincie al het busvervoer in de regio elektrisch laten verlopen. “Ik vind het jammer dat de provincie erg weinig doet om te leren van de fouten van de afgelopen periode.” Oppositieleider Van Schie gaat aan de gedeputeerde opheldering vragen.
- In de provincie Utrecht rijden aanzienlijk veel minder elektrische bussen dan afgesproken. Foto Utrecht.nl