Infrabel bestelt de ‘Tesla’ van de meettreinen
De Belgische infrastructuurbeheerder Infrabel heeft drie nieuwe, ecologische meettreinen besteld. Die zullen de volgende jaren geleverd worden. Infrabel CEO Benoît Gilson ondertekende het contract met de Italiaanse leverancier MERMEC Groep op InnoTrans, de transportbeurs in Berlijn.
De meettreinen zijn bijzonder geavanceerd. Het zijn zogenaamde elektrohybride treinen die zowel op batterij als op elektriciteit van de bovenleiding kunnen rijden. Wanneer deze treinen remmen, is er een energieterugwinning die opgeslagen wordt in de batterijen. Concreet wordt er jaarlijks 130 ton CO2 uitgespaard (niet uitgestoten) per trein. Omdat ze geen CO2 uitstoten zijn ze ook milieuvriendelijker. De drie treinen – een primeur in België – worden eind 2024, in 2026 en 2027 geleverd. Het gaat om een investering van €42 miljoen.
Deze aankoop past dan ook perfect binnen de klimaatstrategie van de infrastructuurbeheerder om de uitstoot van CO2 zoveel mogelijk te verminderen in de toekomst. Het zijn ook de eerste elektrohybride treinen in het rollend materieelpark van Infrabel én België. Wereldwijd is Infrabel ook een van de pioniers met de aankoop van deze nieuwe treinen. De meettrein is bijna 50m lang en weegt 148 ton. Wanneer hij op elektrische tractie rijdt, kan de meettrein tot 200km/u halen. Met de batterij is dat 120km/u. Het eerste exemplaar wordt eind 2024 geleverd en zal, na homologatie, vanaf 2025 op het Belgische spoorwegnet rijden. Hij vervangt de huidige meettrein EM130 van Infrabel die zo langzamerhand op het einde van zijn levensduur komt. De twee andere exemplaren worden in 2026 en 2027 geleverd.
- Infrabel bestelt de ‘Tesla’ van de meettreinen. Foto Infrabel.