Internationale buslijnen verdwijnen van Antwerps Koningin Astridplein
De internationale buslijnen, zoals die van Flixbus, moeten tegen midden 2026 volledig van het Koningin Astridplein in Antwerpen verdwenen zijn. Deze bussen veroorzaken geregeld verkeershinder op het plein en op de Turnhoutsebaan in Borgerhout. De nieuwe stopplaatsen zijn Quinten Matsijslei aan het stadspark en de park-and-ride Luchtbal.
Al jaren vormen de Flixbussen een doorn in het oog van de stad en De Lijn. Deze bussen rijden via de Turnhoutsebaan in Borgerhout naar het Koningin Astridplein, vlakbij het Centraal Station. Daarbij komen ze geregeld in conflict met de trams en de bussen van De Lijn. Soms staan er zo veel Flixbussen op het Koningin Astridplein dat trams en bussen er gewoonweg niet door komen of er zelfs aanrijdingen zijn.
Het probleem was dat de stad Antwerpen weinig kon uitrichten, omdat de vergunningen (routes en haltes) door de federale overheidsdienst Mobiliteit werden uitgereikt. Daar komt verandering in. “We hebben een akkoord bereikt met de federale overheid om geen nieuwe vergunningen meer te geven voor het Koningin Astridplein”, zegt Koen Kennis (N-VA), Antwerps schepen van Mobiliteit in de Gazet van Antwerpen. “Als een vergunning vervalt, kan het busbedrijf alleen nog een vergunning krijgen voor een andere route met nieuwe stopplaatsen.”
De stopplaatsen voor deze internationale buslijnen in de buurt van de Franklin Rooseveltplaats blijven behouden. Er komen twee nieuwe locaties bij. Zo komt er een halte aan het skatepark bij het Antwerpse stadspark. Dit is nog in de buurt van het Centraal Station, de Franklin Rooseveltplaats en het stadscentrum van Antwerpen. Het grote voordeel is dat de bussen deze locatie kunnen bereiken via de Plantin en Moretuslei, waardoor de Turnhoutsebaan wordt ontlast.
De andere nieuwe halte voor deze internationale busverbindingen is de park-and-ride Luchtbal. De reizigers stappen daar dan over op trams. Hierover moet nog duidelijkheid komen van De Lijn. Probleem van deze locatie is wel dat er ook bussen aankomen als de laatste tram al is binnengereden. “Ik zou zelf niets liever hebben dan dat het openbaar vervoer in Antwerpen langer rijdt ’s nachts, maar dat is niet het geval,” zegt Kennis. “Het is niet zo dat er dan geen alternatieven zijn. Mensen kunnen een taxi nemen of gebruikmaken van de deelvoertuigen daar.”
Wat de lange termijn betreft, hoopt de schepen op een grote busterminal met een goede aansluiting op het openbaar vervoer.
Eén van de locaties die het stadsbestuur voor ogen heeft, is Schijnpoort aan Spoor Oost, waar nu de Sinksenfoor staat.
Alleen zal dit pas iets zijn voor later, als de Oosterweelverbinding is afgewerkt. Borgerhouts districtsburgemeester Marij Preneel (Groen) is blij met het vooruitzicht dat de internationale bussen niet meer door de Turnhoutsebaan gaan rijden. Vijftig van de 67 internationale buslijnen in Antwerpen rijden tot aan het Koningin Astridplein of de Van Stralenstraat. Dat vertaalt zich naar 650 busritten per week door de Turnhoutsebaan.
“Er komt dus licht aan het einde van de tunnel voor de Turnhoutsebaan, die over enkele jaren wordt heraangelegd”, zegt Preneel in de Gazet van Antwerpen. “Op basis van de vervaldatum van de huidige buslijnen zou dit betekenen dat er in 2023 al 40% minder bussen door de Turnhoutsebaan zouden rijden. In plaats van honderd bussen per dag zullen dat er nog zestig zijn. Elk jaar zouden er 150 bussen verdwijnen. De laatste vergunning, de buslijn naar Amsterdam, stopt in juli 2026 en zo verdwijnt dan ook de laatste Flixbus uit de Turnhoutsebaan.”
- Internationale buslijnen verdwijnen van Antwerps Koningin Astridplein. Foto Wikimedia Commons.