IVECO BUS versnelde in 2024 zijn doorbraak in elektromobiliteit en is leider in energietransitie
IVECO BUS, de nummer 2 fabrikant in Europa met een EU-marktaandeel van 25% in 2024, bevestigt haar leidende rol in het aanjagen van de energietransitie in het personenvervoer. Gesteund door uitstekende prestaties bewijst de fabrikant de relevantie van haar technologieneutrale aanpak en investeringen in Europa.
Nr. 2 fabrikant van elektrische stadsbussen in 2024: In de bloeiende elektrische stadsmarkt (+21,1% vs. 2023) heeft IVECO BUS zijn marktaandeel met 6,5 punten vergroot in 2024, waarmee het voor het eerst op de tweede plaats staat onder fabrikanten van elektrische voertuigen met 14,2% van de registraties. Deze prestatie wordt weerspiegeld in zijn leidende posities op de markt voor elektrische stadsbussen in Italië (35%) en Frankrijk (56%). De fabrikant blijft de Europese leider in het intercitysegment met een marktaandeel van meer dan 50% en heeft de eerste leveringen van zijn CROSSWAY LE ELEC geregistreerd, goed voor 26% van de registraties van elektrische intercitybussen.
Onbetwiste leider in aardgas: Tegelijkertijd bevestigt IVECO BUS met 65% van de registraties van aardgasvoertuigen in 2024 zijn Europese leiderschap in deze alternatieve energie. Eén op de twee stadsbussen en meer dan driekwart van de intercityvoertuigen die in Europa op aardgas rijden, komen van IVECO.
Economische prestaties van IVECO BUS: Als onderdeel van de volledige jaarresultaten van 2024 die op 7 februari door Iveco Group werden aangekondigd, zag de Bus Business Unit zijn aangepaste EBIT met € 31 miljoen stijgen ten opzichte van 2023, tot € 140 miljoen. Deze sterke prestatie werd ondersteund door een solide langetermijnorderboek voor elektrische bussen en gedreven door behaalde schaalvoordelen. De aangepaste EBIT-marge bedroeg 5,5%, een stijging ten opzichte van 4,9% in 2023.
Forse strategische investeringen: Na de locaties Rorthais, Foggia en Vysoké Myto was het de beurt aan de fabriek in Annonay om in 2024 geëlektrificeerd te worden om de productie van elektrische bussen te integreren. Er werd ook een nieuwe batterijassemblage-eenheid op de site opgezet, waardoor IVECO BUS zijn volledige elektrische waardeketen kan beheren. Deze strategische investeringen in industriële faciliteiten stellen het merk in staat zijn capaciteit te vergroten om aan de groeiende vraag te voldoen.
Een aanbod op maat: vandaag de dag varieert het aanbod van de fabrikant van 100% elektrische stadsbussen met de modellen GX ELEC en E-WAY tot waterstofaangedreven met een brandstofcelmodel – dat al zijn eerste bestellingen heeft geregistreerd in Cannes, Lorient en La Roche-sur-Yon. Het omvat ook het intercitysegment, met de CROSSWAY LE ELEC, waarvan de leveringen zijn gestart, en de uitbreiding van het aanbod met het CROSSWAY ELEC-model dat eind 2024 werd gepresenteerd. Tot slot maakt het complete ecosysteem van ‘Energy Mobility Solutions’ een aanbod op maat mogelijk ter ondersteuning van alle elektromobiliteitsprojecten.
Een recordorderboek voor elektrische modellen: het orderboek, dat inmiddels 3.000 eenheden bereikte, illustreert het vertrouwen van mobiliteitsautoriteiten, exploitanten en inkoopcentra in de expertise van IVECO BUS op het gebied van elektromobiliteit. “2024 markeert een belangrijk keerpunt voor IVECO BUS,” stelt Claudio Passerini, President, Bus Business Unit van de Iveco Group. “We hebben een nieuwe mijlpaal bereikt door de tweede Europese fabrikant van elektrische bussen te worden en tegelijkertijd onze positie als leider in aardgastechnologie te behouden. Deze resultaten valideren onze strategie en belonen de aanzienlijke investeringen die we hebben gedaan in R&D en in onze industriële faciliteiten om de meest uitgebreide mobiliteitsoplossingen op de markt te bieden. Ze bevestigen ook de relevantie van onze technologieneutrale aanpak om de energietransitie in transport op duurzame en effectieve wijze te ondersteunen.”
- IVECO BUS versnelde in 2024 zijn doorbraak in elektromobiliteit en is leider in energietransitie. Foto IVECO BUS.