Knipoog naar GADO en DVM: het eens klassieke OV-geel is terug op de 35 nieuwe Mercedes-Benz Citaro-G Qbuzz e-streekbussen in Groningen en Drenthe
Afgelopen dinsdagmiddag werd de eerste elektrische Mercedes-Benz Citaro-G streekbus – de eerste elektrische Mercedes-Benz bus in Nederland – feestelijk onthaald in Groningen en Drenthe. Belangstellenden en buschauffeurs van Qbuzz konden na het doorknippen van het lintje in Groningen door de Groningse gedeputeerde Johan Hamster de elektrische streekbus – opgesteld naast een Den Oudsten DAF streekbus van de GADO uit 1980 – bekijken. Na de eerste busrit van Groningen naar Assen, knipte de Drentse gedeputeerde Henk Jumelet ook daar het lintje door. De nieuwe bussen staan in een lichtere variant op het aloude OV-geel van GADO (dit jaar 100 jaar geleden opgericht) en DVM.
Met de komst van deze nieuwe elektrische bussen maken OV-bureau Groningen Drenthe en Qbuzz gezamenlijk weer meters in de richting van volledig zero-emissie busvervoer. Na de zomer zullen de eerste van in totaal 35 Mercedes-Benz elektrische streekbussen en Q-link bussen gaan rijden in de dienstregeling. “De verduurzaming van het ov vinden wij heel belangrijk. Deze bus is het startsein voor verdergaande verduurzaming van het ov in Groningen en Drenthe”, zei Rosalinde Hoorweg, directeur OV-bureau Groningen Drenthe. Ze voegde daar aan toe dat “mensen in het Noorden meestal bescheiden en niet zo trots zijn, maar voor u staat een trots en tevreden mens.”
In het Bestuursakkoord Zero Emissie Busvervoer is afgesproken dat in 2030 alle bussen emissievrij moeten zijn en op groene energie moeten rijden. “Deze elektrische bussen zullen gefaseerd de nog rijdende dieselbussen vervangen. We zijn er trots op dat de concessie Groningen en Drenthe de meest duurzame concessie is van heel Nederland”, licht Johan Hamster toe, afgaande op de recente cijfers in de Monitor zero-emissiebussen van CROW-KpVV.
Mobiliteit heeft veel impact op de leefbaarheid van de stad door ruimtegebruik en uitstoot. De komst van nog meer elektrische bussen in Groningen en Drenthe zal bijdragen aan het verder verbeteren van de luchtkwaliteit in Groningen en Drenthe. Deze bussen stoten namelijk geen CO₂ en geen stikstof uit. “Het idee van de nieuwe elektrische bussen is dat het openbaar vervoer met de bus schoner en op termijn goedkoper wordt. Dit draagt bij aan de leefbaarheid en bereikbaarheid van de stad en het landelijk gebied”, aldus Henk Jumelet.
De oude GADO en DVM-bussen zijn qua uitstraling de inspiratiebron voor deze elektrische eCitaro bussen van Mercedes-Benz. Alleen zijn de bussen een stuk schoner, stiller, comfortabeler en luxer. De streekbussen kenmerken zich door veel zitplaatsen en hoog comfort voor de reiziger. De bussen zijn besteld als driedeurs-uitvoering. De stadsbussen worden geleverd als vierdeurs-variant met meer staanplaatsen. Dit bevordert de doorstroming tijdens drukke momenten in de Q-link. Beide bussen hebben een lage vloer en zijn daarmee volledig toegankelijk voor rolstoelgebruikers en reizigers met kinderwagen.
De komst van de emissievrije bussen zorgt er ook voor dat er overal nieuwe laadinfrastructuur ingericht wordt. De stallingen en stations worden klaargemaakt voor een toekomst met zero emissie bussen. De busstalling Peizerweg Groningen is één van de modernste in Europa. Er is hier een combinatie van alle moderne energiedragers te vinden, zoals groene stoom en waterstof. Half november zal de verbouwing van de busstalling Peizerweg gereed zijn.
- Rosalinde Hoorweg, directeur OV-bureau Groningen Drenthe, sprak van ‘Noordelijke trots’ bij onthulling eerste Mercedes-Benz e-bussen in Nederland. Het OV-geel van de Den Oudtsten-DAF uit 1980 is (bijna) weer terug. Redactiefoto’s.