Leeuwarden vindt dat de Lelylijn “geen boemeltje mag worden”; Sommige politici willen een tracé over de Afsluitdijk
De nieuwe Lelylijn mag geen boemeltje worden, vindt de Leeuwarder gemeenteraad. Dus: liever niet te veel stations onderweg. Politieke partijen mochten deze week hun voorkeuren uitspreken voor een van de ‘denkrichtingen’, die eerder in een landelijke nota zijn gepresenteerd. Vooral de varianten met weinig stations en snelle verbindingen tussen de steden hebben hun voorkeur, zo blijkt, aldus de LC.
Het mag ‘geen boemeltje’ worden, zei Richard Hoekstra namens GroenLinks. Die opmerking werd door veel andere partijen herhaald. Ook de PvdA heeft een voorkeur voor zo’n variant die vooral de steden verbindt, mede omdat het landschap hiermee minder wordt aangetast, benadrukte raadslid Dirk Visser.
Sikko Klaver (GBL) kent de voordelen van de lijn, “maar ik hoor nooit iemand over de mogelijke risico’s. Als je binnen drie kwartier in Amsterdam kan zijn, zouden dan niet afdelingen van de ziekenhuizen MCL of UMCG die kant op kunnen gaan?’’ Ook bedrijven zouden Friesland kunnen ontvluchten, als Friese medewerkers straks snel met de trein in de Randstad naar het werk kunnen, vreest hij.
Ook CU-raadslid Hayo Douwstra wees op het scenario dat er straks ‘slaapsteden’ ontstaan, terwijl juist de Friese economie moet groeien dankzij de Lelylijn. Versterking van recreatie als verdienmodel zou voor Leeuwarden misschien de beste kansen bieden, oppert hij. FVD vreest dat Friese studenten straks nog makkelijker hun provincie ontvluchten als de snelle lijn er eenmaal is.
Voor de gemeenteraad is het sowieso een harde eis dat Leeuwarden als officieel eindstation van de Lelylijn op de kaart blijft staan. GL-wethouder Evert Stellingwerf beloofde hierop te blijven hameren in de gesprekken met Den Haag en andere overheden. GBL en PvdA maakten duidelijk dat ze warme gevoelens hebben voor een variant over de Afsluitdijk, ook al weten ze dat dit niet de meest kansrijke route is. Voor Drachten en Heerenveen lijkt zo’n variant namelijk minder aantrekkelijk, terwijl Leeuwarden graag samen met hen optrekt. Wethouder Stellingwerf bevestigde dat Leeuwarden voorkeur heeft “voor een gezamenlijk verhaal” met brede steun van alle noordelijke gemeenten.
- Vooral de Lelylijn-varianten met weinig stations en snelle verbindingen tussen de steden hebben de voorkeur van de Leeuwarder politici. Kaart Rijksoverheid.