Luchthaven Schiphol gunt afbouw van A-pier definitief aan BAM
BAM Bouw en Techniek gaat na jaren van uitstel de A-pier op Schiphol, die al in 2019 opgeleverd had moeten zijn (de verwachting is nu 2024), definitief afbouwen. Het bedrijf liet tijdens de aanbestedingsprocedure overtuigend zien de capaciteit in huis te hebben om deze opdracht aan te nemen en tot een goed einde te brengen. De nadruk binnen de aanbesteding lag op de samenwerking binnen een geïntegreerd bouwteam en het stakeholder management. Met name daarin liep in de eerste fase van de bouw nogal wat verkeerd. De ontwikkeling van de pier lag maandenlang stil na onenigheid tussen de vorige aannemer, Ballast Nedam TAV en Luchthaven Schiphol. Die onenigheid wordt door Schiphol “een verschil van inzicht in het uitvoeringsontwerp” genoemd.
Vanaf september start BAM met de werkzaamheden. Schiphol en BAM zullen in de eerste fase van het project een planning afspreken en vaststellen wat de verwachte kosten zijn voor het afbouwen van de pier. Als een van de vaste onderhoudsaannemers en bij eerdere grote bouwprojecten op Schiphol heeft BAM al laten zien dat zij grote bouwopdrachten in een complexe luchtvaartomgeving kunnen uitvoeren. Ondanks de krimp waar de luchthaven mee te maken heeft, stelt Schiphol de nieuwe pier nog steeds dringend nodig te hebben.
De nieuwe pier met 10 opstelplaatsen moet de duurzaamste van Schiphol worden. Onder meer door gebruik van biomateriaal, isolerend glas en hergebruik van plastic en marmergruis. Ook liggen op het dak van de A-pier straks 5.000 m2 aan zonnepanelen en wordt voor bijvoorbeeld het doorspoelen van het toilet gebruik gemaakt van regenwater.
- Luchthaven Schiphol gunt afbouw van A-pier definitief aan BAM. Foto BAM.