Mercedes-Benz (design)bestseller Citaro viert zilveren jubileum
De Mercedes‑Benz Citaro heeft als geen andere bus het stadsbuslandschap gevormd, stelt de busconstructeur zelf. Of het nu gaat om de eerste of tweede generatie, de klassieke solobus, gelede bus of CapaCity-bus met grote capaciteit, met een conventionele aandrijving of vandaag in de gedaante van de volledig elektrische eCitaro – de continu vernieuwde Citaro-bus met lage vloer is altijd en blijft het rolmodel voor zijn klasse op het gebied van milieuvriendelijkheid, veiligheid, comfort en gebruiksgemak.
Een succesverhaal met meer dan 60.000 Citaro’s en eCitaro’s in 25 jaar en met elke dag meer. De wereldpremière van 1997 op het UITP-congres in Stuttgart veroorzaakte een sensatie: zelden stond een nieuwe lijnbus zo in de schijnwerpers als het prototype op dat congres. De stads- en streekbus luidde een nieuw tijdperk in. Sindsdien staat hij synoniem voor veiligheid, comfort en milieuvriendelijkheid – nu versnelt hij als eCitaro de transformatie naar e-mobiliteit in steden.
In 1997 verpakken ontwikkelaars en ontwerpers de innovatieve technologie in een prachtig gevormde en praktisch ontworpen structuur. Consistente styling door de typische merkkoplampen met witte knipperlichten, verlaagde voorruit met omlijsting met gebogen en contrasterende A0-stijlen en het geïntegreerde bestemmingsdisplay helemaal tot aan de achterruit. De grote doorlopende zijramen reiken tot aan het dakprofiel. Kortom: Een lijnbus die een uniform en geïntegreerd geheel vormt; qua visuals is het nu al de maatstaf in zijn klasse.
De nieuw geïntroduceerde Citaro LE met lage instap komt in 2005 met tal van veranderingen, die in het voorjaar van 2006 in alle Citaro-modellen worden opgenomen. Ook de vierassige Mercedes-Benz CapaCity gelede bus, geïntroduceerd in 2005, speelt qua uiterlijk een bijzondere rol. Het is rechtstreeks afgeleid van de Citaro. Het design kan ofwel gebaseerd zijn op de Citaro ofwel een individueel ontworpen ‘metro’-designgezicht dragen.
Nadat er meer dan 32.000 exemplaren zijn geproduceerd, wordt in 2011 de tweede generatie van de Citaro gelanceerd. Met behoud van de typische A0-stijlen verwelkomt de bus de passagiers met een vriendelijke glimlach. Grote amandelvormige koplampen en de meer afgeronde stuurpen nemen de strengheid over van de Citaro die tot nu toe typerend is voor lijnbussen. Dankzij de volledig elektrische eCitaro blijven de wielen ook na 2018 draaien. De uitzonderlijke eigenschappen passen bij het al even buitengewone ontwerp, dat gebaseerd is op de Future Bus-studie die twee jaar eerder werd gepresenteerd. Het centrale punt van het gezicht is de grote Mercedes-ster met decoratieve elementen links en rechts. Beide zijn geïntegreerd in het hoogglanzende zwarte frontpaneel, evenals enkele LED-koplampen. De elegant gebogen voorruit is afkomstig van de streekbus Citaro Ü. Aan de voorzijde in het midden heeft het dak een eiland dat bijna lijkt te zweven. De dakbevestigingen van de eCitaro zijn verborgen achter een elegante verhoging. Ook wordt verwezen naar het eiland aan de achterzijde. Net als zijn broers is de elegante eCitaro erg praktisch: hij heeft dezelfde opbouw als de huidige Citaro.
- Mercedes-Benz (design)bestseller Citaro viert zilveren jubileum: verschillende modellen maakten hun eigen designstatements. Foto Mercedes-Benz.