MIVB: 338 miljoen reizigers in 2022 en tal van nieuwigheden; eerste spaden in de grond voor tramlijn 10
Het jaar 2022 klokt bij het Brusselse ov-bedrijf MIVB af op 337,7 miljoen reizigers, of 23% meer dan in 2021. In 2023 staan er tal van nieuwigheden voor de reizigers op het programma, zowel voertuigen als diensten. De Tram New Generation neemt de eerste reizigers aan boord, de nieuwe M7-metrostellen worden verder ingezet op de lijnen 1 en 5 en de omvorming tot een elektrische busvloot wint nog terrein. In dat licht en dat van de huidige energiecrisis, diversifieert de MIVB haar bevoorradingsbronnen om minder afhankelijk te zijn van de schommelingen op de markt en meer lokaal te consumeren.
In 2022 tekende de MIVB 337,7 miljoen reizigers op, 23% meer dan in 2021 en 79% van het aantal reizigers in 2019, dat de MIVB als referentiejaar voor corona koos. Het begin van het jaar werd nog gekenmerkt door coronamaatregelen, die in de loop van de maanden zijn versoepeld. Deze evolutie komt tot uiting in het aantal reizigers op het MIVB-net. Dat nam in de loop van het jaar gestaag toe. Tegen het einde van de zomer bereikte het tram-, bus- en metrovervoer 84% van het niveau van 2019.
De terugkeer naar een normale situatie was vooral merkbaar tijdens de daluren en in het weekend. In die periode ligt het aantal reizigers sinds mei regelmatig hoger dan in 2019, vooral op zondag, ’s ochtends vroeg en ’s avonds (vanaf 22 uur). In de Oudejaarsnacht bedroeg het aantal vervoerde reizigers 115.000 tegenover 114.000 in 2019.
Met de steun van de Brusselse minister van Mobiliteit bestelt de MIVB dit jaar 94 nieuwe elektrische bussen, waarvan 70 gelede en 24 standaardexemplaren. De levering is gepland voor eind 2024 – begin 2025. Tegelijkertijd past de MIVB haar remises aan voor elektrische bussen en rust ze de eindpunten uit met snellaadstations. Om aan haar behoeften aan hoogspanningsenergie te voldoen, gebruikt de MIVB groene en lokale energie. Daartoe sloot de vervoersmaatschappij een onderhandeld contract (Corporate Power Purchase Agreement) met de Belgische producent van hernieuwbare energie ASPIRAVI in Harelbeke. Het bedrijf baat verschillende windmolenparken uit in België. Dit vijfjarige contract omvat de levering van 50 GWh/jaar, of 20% van het hoogspanningsverbruik van de MIVB. Het zal vanaf april 2023 operationeel zijn.
De MIVB begint het jaar goed met de start van de aanleg van tram 10, gisteren. Deze nieuwe lijn van 5,5 kilometer lang zal een snelle en comfortabele dienst met hoge capaciteit bieden tussen Rogier in het stadscentrum en Militair Hospitaal in Neder-Over-Heembeek. Verschillende studies bevestigden de noodzaak van deze nieuwe verbinding met wijken in volle ontwikkeling. Kenmerkend aan dit project is de unieke participatieve aanpak met de buurt. In januari 2023 start de MIVB met de aanleg van de tramsporen. Deze fase moet duren tot het najaar van 2024, en vanaf dan kunnen de eerste trams er rijden.
- MIVB: 338 miljoen reizigers en tal van nieuwigheden; eerste spaden in de grond voor tramlijn 10. Foto MIVB.