MIVB zag in 2022 verdere terugkeer van reizigers en begroette nieuwe investeringen
Het herstel van de reizigersaantallen, dat in 2021 begon, wist de Brusselse openbaar vervoerder MIVB in 2022 verder te zetten. Er kwamen nieuwe voertuigen, een verhoging van de frequenties en talrijke projecten. Met één enkel doel: de mobiliteit in Brussel blijven verbeteren. Met 337,7 miljoen ritten in 2022 (23% meer dan in 2021) blijft het aantal MIVB-reizigers toenemen. Dat ondanks de impact van de coronacrisis, die begin 2022 nog voelbaar was, en het feit dat telewerken meer en meer is ingeburgerd onder werknemers.
Terwijl het aantal reizigers in februari maar 66% van het referentiepercentage bedroeg, steeg het vanaf augustus 2022 tot 84%. “Als we het effect van thuiswerken uitsluiten (geschat op 12% tot 14% van het aantal reizigers), komen we in de buurt van het percentage van voor de crisis. In de daluren en in het weekend ligt het gebruik van het openbaar vervoer nog hoger dan vóór de crisis.”
De metro blijft de onbetwiste kampioen wat het aantal reizigers betreft (38,3%), gevolgd door de tram (31,6%) en de bus (30,1%). Alle drie vervoerswijzen gaan erop vooruit, met een aanzienlijke stijging voor de metro, die in 2022 129,2 miljoen verplaatsingen realiseerde, tegenover 96,3 miljoen reizigers in 2021. De toename tijdens de daluren en de geleidelijke invoering van nieuwe M7-voertuigen droegen bij tot dit record.
Met 52,7 miljoen afgelegde kilometer in 2022 overtreft de MIVB het record van 2021 (50,6 miljoen). Dit betekent een stijging van 4,1% tussen 2021 en 2022. Dankzij de verhoging van de frequenties bij de bussen en de metro en de invoering van buslijn 73 in het kader van het busplan konden de voertuigen van de MIVB een afstand afleggen die overeenkomt met 136 reizen tussen de aarde en de maan. Deze stijging gaat gepaard met een verhoging van het aantal plaats-kilometers, van 9,4 miljard in 2021 naar 9,7 miljard in 2022 (+3,2%). Dit is vooral het gevolg van de investeringen van de MIVB: aankoop van nieuwe voertuigen en verhoging van de frequenties.
De verkoop van tickets en maandabonnementen steeg sterk in 2022. Hetzelfde geldt voor het volume van jongerenabonnementen, waarvan de inkomsten daalden door de tariefaanpassingen.
Almaar groener, almaar toegankelijker. Milieu blijft centraal staan in de acties en bekommernissen van de MIVB. 2022 was daar geen uitzondering op. Naast de indienstneming van elektrische en hybride bussen, de installatie van zonnepanelen op de gebouwen en het gebruik van duurzame bouwprincipes voor de infrastructuur, sloot de MIVB een innovatief contract voor haar energiebevoorrading.
“Dankzij de invoering van extra bussen, trams en metro’s en de verhoging van de frequenties wist de MIVB niet alleen haar aanbod, maar ook het comfort voor haar reizigers te vergroten,” aldus Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB. “En dat werpt vruchten af: de reizigers zijn zeer tevreden over de aangeboden diensten en blijven massaal voor het openbaar vervoer kiezen. Vorig jaar legden onze voertuigen 52,7 miljoen kilometer af. Dat is 136 keer de afstand tussen de aarde en de maan. Dat is enorm veel, en het laat zien hoe belangrijk het openbaar vervoer is in de huidige klimaatuitdagingen. Onze meer dan 10.000 medewerkers dragen elke dag bij tot deze uitdagingen en we zijn bijzonder trots op hen”.
• MIVB zag in 2022 verdere terugkeer van reizigers en begroette nieuwe investeringen. Foto MIVB.