Mobiliteitsbeeld KiM: Toename wegverkeer en luchtvaart
De afgelegde afstand van al het gemotoriseerde wegverkeer in Nederland nam in 2024 toe tot 137,5 miljard voertuigkilometers (+2,5%). Dat is voor het eerst hoger dan het niveau van voor de COVID-pandemie. Personenauto’s zijn verantwoordelijk voor het overgrote deel van die afgelegde afstand, de rest is vrachtverkeer. Naar verwachting neemt zowel voor personen- als vrachtverkeer de afgelegde afstand toe in de periode 2024-2030 (+9% in het basis-scenario, +7% in het minder-scenario, en +11% in het meer-scenario).
In de luchtvaart nam het aantal vliegtuigpassagiers van, via of naar Nederlandse luchthavens toe van 71,3 miljoen in 2023 tot 76,2 miljoen in 2024 (+7%). In 2014 waren dat nog 60,9 miljoen passagiers. Het pre-COVID-niveau van 81,2 miljoen vliegtuigpassagiers in 2019 is vooralsnog niet bereikt. Naar verwachting wordt dat niveau wel overtroffen op de middellange termijn. De raming voor 2030 is dat er dan 91 miljoen vliegtuigpassagiers zijn, dit is +19% meer dan in 2024. Daarin zijn de capaciteitslimieten op de luchthavens meegenomen: de groei in het aantal passagiers na 2025 komt door een hogere bezettingsgraad per vlucht.
Bereikbaarheid, verkeersveiligheid en emissies – Banen werden gemiddeld gezien beter bereikbaar in de periode 2018-2024, terwijl de bereikbaarheid van onderwijsinstellingen in het MBO, HBO en WO en van ziekenhuizen juist licht afnam. Dat geldt voor de auto, het ov en de fiets. De verandering komt voor een groot deel door een verandering van het aantal banen, onderwijslocaties en ziekenhuizen.
In 2024 kwamen er 675 personen om door een verkeersongeval, 9 minder dan in 2023. Fietsers vormen met 246 verkeersdoden de grootste groep verkeersslachtoffers.
De broeikasgasemissies van het wegverkeer namen in 2024 ten opzichte van 2023 met 5% af. De totale luchtvervuilende emissies van stikstofoxiden en fijnstof (PM10) door mobiliteit waren gelijk gebleven.
In 2024 was er een sterke groei in plug-inhybride auto’s (+42%) en volledig elektrische auto’s (+28%) ten opzichte van 2023. Deze personenauto’s met een stekker waren eind 2024 goed voor 10% van het wagenpark in Nederland.
- Mobiliteitsbeeld KiM: “Banen beter bereikbaar tussen 2018 en 2024. Sterke groei van plug-in hybrides in 2024.” Foto Toyota Europe.

