Na de ICNG heeft nu ook de nieuwe DDNG vertraging
Kampte de NS al met vertraging bij de levering van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG), nu is er ook bij de DubbelDekker Nieuwe Generatie (DDNG) – net vol trots door NS als model gepresenteerd als achtergrond tijdens de persconferentie over de jaarcijfers – sprake van een forse vertraging. Van de ICNG bestelde NS er sinds 2006 109 bij Alstom. Veel ICNG-treinen zijn nog niet binnen bij NS. Volgens de NS kom dat vooral door verstoringen tijdens de de Covid-periode. Pas in 2027 zullen de laatste ICNG’s arriveren. NS wil geen schadeclaim starten, maar hoopt er met Alstom uit te komen.
De nieuwe dubbeldekkers (een deel is trouwens enkeldeks) waarvan de NS in 2022 bij treinbouwer CAF 60 stellen bestelde (waarde 600 miljoen euro) komen een jaar later in de dienstregeling dan verwacht. Aanvankelijk was de verwachting dat de DDNG in 2028 zou gaan rijden, maar nu worden de eerste exemplaren in 2029 verwacht. NS-topman Wouter Koolmees wijt de vertraging aan een overstroming in Zwitserland, waardoor onder meer een onderleverancier van treinbouwer CAF, een aluminiumfabriek, onder water kwam te staan. De productie start nu in de tweede helft van dit jaar.
- Na de ICNG heeft nu ook de nieuwe dubbeldekker (DDNG) – hier met het enkeldeks gedeelte voor een gemakkelijker instap – vertraging. Foto NS.