Na schuiven met tijden meer ritten voor Arriva tussen Groningen-Zwolle
Vorig jaar kreeg Arriva een aantal ritten toegewezen voor het traject Groningen-Zwolle, maar het aantal van vier ritten op doordeweekse dagen met een paar extra ritten op vrijdagen was voor het vervoersbedrijf onvoldoende voor een rendabele treindienst. Nadat bezwaren van Arriva bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) tegen het afwijzen van het merendeel van de ritten niets opleverde, restte de vervoerder niets anders dan af te zien van de wel toegewezen ritten.
Arriva heeft, zo meldt Treinreiziger.nl, voor de dienstregeling van 2026 het merendeel van de aangevraagde ritten tussen Groningen en Zwolle toegewezen gekregen en gaat nu wel rijden. Daarmee krijgt concessiehouder NS voor het eerst een directe concurrent op het hoofdspoornet.
Arriva heeft voor 2026 opnieuw alle ritten aangevraagd en heeft nu het merendeel wel toegewezen gekregen. Volgens Arriva-woordvoerster Nikkie Smit heeft de vervoerder 24 van de 26 aangevraagde ritten gekregen door wat met de tijden te schuiven. “We zijn daar uiteraard hartstikke blij mee en gaan nu kijken hoe we het operationaal gaan regelen.”
Vanuit Groningen gaat Arriva vanaf 6.27 uur eens in het uur naar Zwolle. Vanuit Zwolle vanaf 6.33 uur eens in het uur naar Groningen. Nog niet alle ritten zijn 100 procent zeker en een aantal aangevraagde extra ritten in de spits kunnen niet over de hele lengte van het traject worden uitgevoerd maar gaan tussen Assen en Zwolle, met uitzondering van de vrijdagen.
De dienstregeling voor 2026 gaat op maandag 14 december in. Of Arriva vanaf dan al gaat rijden tussen Groningen en Zwolle is nog niet bekend. Smit noemt die startdatum ’erg ambitieus’. “We hebben het laat te horen gekregen, maar we zijn druk bezig.”
Sinds 2019 gelden de Europese regels voor open toegang tot het spoor. Dat betekent dat iedere vervoerder toegang heeft tot het spoor, mits er plek is en de aangevraagde dienst een concessiehouder voor het spoortraject niet dwars zit. Arriva werd in 2022 met de nachttrein Maastricht – Schiphol de eerste vervoerder die in open toegang een trein ging rijden op het hoofdspoornet. Maar deze trein rijdt eens in de week in de nacht wanneer NS niet rijdt op dit traject. Tussen Zwolle en Groningen rijden Arriva-treinen straks wel naast die van NS. Arriva heeft de ambitie om op 26 trajecten van het hoofdspoornet diensten te rijden.
- Na schuiven met tijden meer ritten voor Arriva tussen Groningen-Zwolle. Redactiefoto.