Noodkrediet van £ 4,5 miljard (€ 5,4 mrd.) voor Transport for London (TfL) verlengd tot vrijdag
De minister van vervoer, Grant Shapps, en de burgemeester van Londen, Sadiq Khan blijven op gespannen voet over een dringend nodige deal om Londens ov-netwerk te financieren, aldus de Guardian. De besprekingen over een financieringsregeling voor Transport for London (TfL) gaan door tot vrijdag nadat de regering het noodkrediet heeft verlengd om tijd te geven voor bespreking van een nieuwe deal.
De laatste verlenging voor deze korte termijn komt er omdat de minister en de burgemeester van Londen al enige tijd met elkaar in conflict zijn over de financiering van het vervoerssysteem van de hoofdstad nadat de forse daling van het aantal reizigers door corona de inkomsten sterk heeft doen dalen.
Vervoersminister Grant Shapps vertelde het Lagerhuis dat de regering TfL met meer dan £ 4,5 miljard aan buitengewone financieringsregelingen heeft gesteund en nu een vierde overeenkomst heeft aangeboden, die burgemeester Sadiq Khan tot vrijdag heeft om te overwegen. Wijst hij die af, dan zou TfL failliet kunnen gaan.
In een schriftelijke verklaring zei Shapps: “De regering zet zich in om Londen en het vervoersnetwerk waarvan het afhankelijk is te ondersteunen, in evenwicht met het ondersteunen van het nationale vervoersnetwerk.”
TfL en Khan zijn echter op zoek naar een regeling voor de lange termijn, die volgens hen nodig is om achteruitgang te voorkomen en investeringen in vervoersinfrastructuur te behouden, met passagiersaantallen die nog steeds slechts 60% van het pre-coronaniveau op weekdagen bedragen.
Khan zei: “De coronacrisis is de enige reden waarom TfL met een financiële crisis wordt geconfronteerd. Ik dring er bij de regering op aan om te goeder trouw samen te werken met TfL en het stadhuis, zodat we eindelijk een eerlijke, lange-termijn financieringsovereenkomst kunnen sluiten die het Londense ov-netwerk zal beschermen – in het belang van de hoofdstad en het hele land. De economie van Londen speelt een grote rol in de nationale economie en ongeveer 43.000 banen buiten Londen zijn afhankelijk van de investeringen van TfL.”
Bronnen bij de overheid gaven aan dat ze willen dat Khan de tarieven verder verhoogt en een aantal goedkope tickets voor oudere passagiers en kinderen afschaft. TfL is op zoek naar gegarandeerde kapitaalsubsidies voor de komende drie jaar, maar heeft gezegd dat het tegen april 2023 zal streven naar een duurzame oplossing.
De jaarlijkse exploitatiesubsidie van £ 700 miljoen (€ 839 miljoen) voor Londen werd afgeschaft op grond van een overeenkomst tussen de vorige burgemeester, Boris Johnson, en de conservatieve regering. De vakbond TSSA beschuldigde de regering ervan “politiek te spelen” en Londen met minachting te behandelen.
• Noodkrediet van £ 4,5 miljard (€ 5,4 mrd.) voor Transport for London (TfL) verlengd tot vrijdag.