NS International: Groei internationale treinreizigers, meer verkochte tickets dan vóór corona, maar ver van tevoren vooruitboeken aangeraden
Volgens NS International zit de verkoop van internationale treinreizen – blijkens de ticketverkoop over het eerste halfjaar van 2022 – in de lift. In mei was de ticketverkoop voor het eerst hoger dan voor corona. In die maand verkocht NS International meer dan 365.000 tickets, tegenover 353.000 in mei 2019. In juni van dit jaar groeide dit aantal door naar 372.000 tickets (2019: 345.000). Populairste bestemmingen blijven Antwerpen, Brussel en Parijs. De snelst groeiende bestemmingen zijn Wenen (maal 5,5), Zürich en Milaan (beide maal 5).
Heike Luiten, directeur NS International zegt blij te zijn met de stijgende populariteit van de internationale trein: “Dit wordt vooral veroorzaakt door het opheffen van de reisbeperkingen vanwege corona. Daarnaast horen we dat de aandacht voor duurzaamheid en de uitbreiding van het aantal bestemmingen, zoals de NightJet naar Zürich en de NightJet naar Wenen belangrijk zijn. Sinds kort zorgt ook het schrappen van vluchten vanaf Schiphol ervoor dat meer reizigers de trein overwegen.”
Maar de groei kan voor reizigers ook een keerzijde hebben. Populaire treinen en voordelige tickets zijn sneller uitverkocht. NS International raadt reizigers daarom aan om vroeg – 3 tot 6 maanden vooraf – te boeken of om naar minder populaire tijden te kijken. Luiten: “De trein naar Parijs voor aanstaande vrijdagmiddag is nagenoeg vol. Maar een € 35-ticket is in september gewoon te vinden.”
NS is met partners in gesprek over het uitbreiden van het aantal internationale verbindingen. Zo start in september de vierde dagelijkse rechtstreekse Eurostar naar Londen. Deze vierde Eurostar zorgt ervoor dat de reiziger voor 11 uur ’s ochtends in het centrum van Londen is. De eerste rechtstreekse trein naar Londen ging in 2020 van start.
- NS International: Groei internationale treinreizigers, meer verkochte tickets dan vóór corona, maar ver van tevoren vooruitboeken aangeraden. Foto NS/Eurostar.