NS nog steeds in financiële problemen, treinkaartjes dreigen volgend jaar fors duurder te worden
Met een nettoverlies van € 141 miljoen vorig jaar zit de NS – voor het vijfde achtereenvolgende jaar – nog steeds in financiële problemen. Sinds de coronaperiode pakken minder reizigers de trein, nam het thuiswerken toe en reizen regelmatige reizigers vaak op andere tijden en dagen. Zo is de vrijdagmiddagborrel (‘vrijmibo’) op de zaak inmiddels al een ‘domibo’, een donderdagmiddagborrel. Favoriete reisdagen zijn dinsdag en donderdag. Vooral op vrijdag wordt aanzienlijk minder per trein gereisd. Mede daardoor moet de vervoerder treinkaartjes volgend jaar mogelijk een stuk duurder maken.
Vandaag presenteerde de NS in Amersfoort haar jaarcijfers met op de achtergrond een glanzende nieuwe dubbeldekker. Voor 2025 was al een stevige prijsverhoging van 12% aangekondigd, maar die kon dankzij een eenmalige bijdrage van € 120 miljoen van het kabinet worden gehalveerd tot 6%. Of een forse prijsverhoging voor 2026 kan worden vermeden, is nog maar de vraag. Volgens de NS zou een kaartje nu eigenlijk al 9 procent duurder moeten zijn dan nu het geval is. De NS hoopt structurele afspraken met het kabinet te maken om te voorkomen dat een dergelijke stijging volgend jaar moet worden doorgevoerd.
De NS wordt sterk door de inflatie geraakt. Niet alleen personeelskosten, maar ook de kosten voor energie en materieel stegen in 2024 fors. Het spoorbedrijf moest ook ruim € 533 miljoen – 15% meer dan een jaar eerder – betalen aan het ministerie van IenW en ProRail voor het gebruik van het spoor. Tevens was het (staats)bedrijf vrij veel geld kwijt aan alternatief vervoersoplossingen door de vele werkzaamheden aan en op het spoor.
President-directeur Wouter Koolmees concludeert daarom dat “ondanks al onze inspanningen het financieel resultaat onvoldoende is voor een financieel gezond NS.” Maar de CEO ziet ook positieve punten: NS liet vorig jaar 1.500 meer treinen per week rijden dan in het jaar ervoor. Dat vertaalde zich overigens niet in een hogere kans op een zitplaats, omdat NS moeite heeft zich aan te passen aan het veranderde reispatroon van haar klanten. Op dinsdag en donderdag is het druk in de trein, de andere (werk)dagen is het relatief rustig dankzij thuiswerkerende forenzen.
Opvallende uitzondering in de positieve cijfers (90% van de reizigers kwam in 2024 op tijd aan – net als in 2023) zijn de hogesnelheidstreinen tussen Amsterdam, Brussel en Parijs. Daar lagen de stiptheidscijfers met 70% een stuk lager, dankzij de constructiefouten in de Hogesnelheidslijn, waardoor de treinen op sommige plaatsen minder hard mogen rijden. Het reizen met de trein naar het buitenland is wel populairder geworden. De NS verkocht vorig jaar tien procent meer internationale treintickets dan in 2023,
- NS nog steeds in financiële problemen, treinkaartjes dreigen volgend jaar fors duurder te worden. Redactiefoto.