Obuzz vraagt drie ‘open toegang’-treinverbindingen aan: Amsterdam-Eindhoven, Amsterdam-Berlijn en Amsterdam-Parijs
Na FlixTrain en Arriva heeft nu ook Qbuzz zich bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) gemeld. OV-bedrijf Qbuzz – met sinds 2017 als hoofdaandeelhouder het Italiaanse FS – doet daar een aanvraag voor drie treinverbindingen. Het gaat om Amsterdam-Eindhoven, Amsterdam -via Hengelo of Arnhem-Berlijn en Amsterdam-Parijs die Qbuzz vanaf januari 2027 wil laten rijden. Qbuzz verzorgt momenteel het ov in concessies Groningen-Drenthe, Utrecht en Drechtsteden-Molenlanden-Gorinchem.
De vervolgstap is nu dat de ACM de aanvragen van Qbuzz gaat publiceren om concessieverleners en concessiehouders in de gelegenheid te stellen om een zogenaamde evenwichtstoets aan te vragen. Qbuzz heeft in maart een aanvraag ingediend voor de nachttrein Dordrecht – Utrecht Centraal, die onlangs door de ACM is goedgekeurd. Met de voorbereidingen die nu genomen worden, kan deze trein naar verwachting vanaf december 2024 in beide richtingen gaan rijden.
Qbuzz maakt gebruik van de Europese wetgeving die ‘open toegang’ op het spoor voorschrijft. Vervoerders kunnen voor eigen risico en zonder overheidssubsidies vervoerdiensten aanbieden op het spoor. Deze marktwerking is goed voor innovatie, klanttevredenheid en (inter-)nationale klimaatdoelstellingen.
Elders in Europa zien we dat mensen vaker de trein nemen en dat klanttevredenheid toeneemt na opening van de spoormarkt”, aldus Gerrit Spijksma, CEO van Qbuzz.
“Onze aandeelhouder Ferrovie dello Stato (hierna “FS”), rijdt sinds begin 2000 een aantal hogesnelheidslijnen in Italië: de Frecciarossa. Vanaf 2012 heeft FS onder “open toegang” concurrentie van Italo. Door het vergrote vervoersaanbod profiteren reizigers van hogere frequenties en lagere prijzen. Tussen Rome en Milaan worden duizenden reizigers verleid om de trein te nemen, in plaats van het vliegtuig of de auto. De transitie van vliegen naar vervoer per spoor was zelfs zo groot dat Alitalia zijn dienstregeling tussen deze steden moest inkrimpen. Op het spoor leidde deze ontwikkeling niet tot verliezers: in 2011 werden ongeveer 25 miljoen reizigers vervoerd over de Italiaanse hogesnelheidslijn, in 2015 waren dit maar liefst 64 miljoen reizigers. Dit succes duurt voort tot de dag van vandaag en heeft ertoe geleid dat dezelfde hogesnelheidslijn nu ook in andere Europese landen rijdt”, aldus Gerrit Spijksma.
Qbuzz, gesteund door zijn hoofdaandeelhouder, is ervan overtuigd dat een vergelijkbaar succes op de Nederlandse en Noord-Europese spoormarkt mogelijk is. De kennis van de techniek, (internationale) implementatie en uitvoering bestaat al: de Frecciarossa rijdt al in Spanje en Frankrijk. Gerrit Spijksma: “Het lijkt mij onvoorstelbaar dat Nederland haar markt sluit voor dergelijke mogelijkheden.”
- Obuzz vraagt drie ‘open toegang’-treinverbindingen aan: Amsterdam-Eindhoven, Amsterdam-Berlijn en Amsterdam-Parijs. Illustratie Qbuzz.