Ondanks leveringsproblemen en kinderziektes bestelt NS voor 150 miljoen nog tien ‘hoofdpijntreinen’
NS schaft tien extra Intercity’s Nieuwe Generatie (ICNG) aan bij treinbouwer Alstom, ook al verliep een eerdere levering allesbehalve vlekkeloos, aldus het AD.
Acht jaar geleden werden in eerste instantie 79 treinen gekocht bij Alstom. Al snel kwamen er twintig bij voor de route Amsterdam-Brussel. Nu volgen nogmaals tien exemplaren, die uiterlijk in 2026 moeten worden geleverd.
NS koopt de uitgebreidste versie van de ICNG: elke trein heeft acht rijtuigen. De keuze voor lange treinen maakt de investeringskosten wel hoger. De 150 miljoen euro komt boven op de al eerder gereserveerde 1 miljard euro. De ICNG, bijgenaamd ‘de wesp’, heeft grote aanloopproblemen. Vanwege de coronapandemie en de Oekraïne-oorlog zijn de leveringen 2,5 jaar vertraagd. NS kreeg tot nu toe slechts zestien ICNG’s van Alstom, waarvan er acht in de dienstregeling zijn opgenomen.
Er zijn verder diverse kinderziektes, waaronder onterechte remmeldingen, die waarschijnlijk pas komend najaar zijn opgelost. Mede hierdoor viel afgelopen najaar 3 tot 5 procent van alle ritten uit. NS houdt desalniettemin vertrouwen in de nieuwe trein, die ook naar België gaat rijden.
,,De ICNG is een bijzonder comfortabele trein voor de lange afstand, die snel optrekt en 200 km/uur kan rijden”, zegt Erik Kroeze, woordvoerder van NS. “Onze prognoses laten zien dat we komende jaren meer van deze nieuwe intercity’s nodig hebben.” De tien ICNG’s worden door Alstom geschikt gemaakt om naar Duitsland te rijden, waar het spoor een ander voltage heeft, maar de nieuwe treinen worden ook op andere routes gebruikt.
Zo wil NS de ICNG bijvoorbeeld op lijnen naar Groningen en Friesland inzetten, waarbij treinen behalve over de hsl ook over het snelle spoor tussen Lelystad en Zwolle rijden, waar 180 km/uur mogelijk is. Door de vertraagde levering en de problemen met de hsl is dat plan minstens een jaar uitgesteld.
NS heeft nog meer treinen in bestelling staan. Eind 2022 kreeg het Spaanse bedrijf CAF een order voor zestig nieuwe dubbeldekkers. De eerste komen vanaf 2028 op het spoor. Ook begon twee jaar geleden een aanbesteding voor tientallen nieuwe sprinters. Die moeten vanaf 2029 of 2030 worden geleverd.
- Ondanks leveringsproblemen en kinderziektes bestelt NS voor 150 miljoen nog tien ‘hoofdpijntreinen’. Beeld NS.