Onzekerheid over doelgroepenvervoer houdt aan in Sliedrecht ondanks nieuwe vervoerder
“We zien gelukkig een positieve ontwikkeling na de eerdere acute problemen, maar de situatie in de vervoerssector blijft onze aandacht vragen. Het is een complex probleem dat tijd nodig heeft om duurzaam opgelost te worden”, schrijft wethouder Cees Paas (SGP-ChristenUnie) van Sociaal Domein in een College Informatiebrief (CIb) aan de leden van de gemeenteraad, aldus Sliedrecht24. “De vervoerssector is volop in beweging,” aldus Paas. “Naast het inrichten van (nood)maatregelen, moeten we ons de komende periode richten op de doorontwikkeling tot een toekomstbestendig doelgroepenvervoer waarin het gebruik van de voorziening door onze kwetsbaarste inwoners, de kwaliteit, continuïteit en betaalbaarheid op de lange termijn worden gewaarborgd.”
Eerder berichtte Paas in oktober over de situatie. De effecten zijn ook van invloed op het leerlingenvervoer, het jeugdhulpvervoer en het Wmo-vervoer (Drechthopper en dagbestedingsvervoer) in de Drechtsteden. Al gloort er een beetje licht. In deze spoedprocedure zijn vijf vervoerders uitgenodigd om een aanbieding te doen voor het uitvoeren van het leerlingen- en jeugdvervoer per 1 november 2022, en het Wmo-vervoer per 1 januari 2023 voor een periode van twintig maanden, met een verlengingsmogelijkheid van twaalf maanden.
Paas: “In reactie op deze uitvraag was RMC Rotterdam BV als enige organisatie in staat om de volledige dienstverlening voor haar rekening te nemen middels een tijdelijke overeenkomst. De contracten zijn inmiddels getekend. Daarnaast wordt voor beide contracten in 2023 gestart met de voorbereidingen voor een nieuwe aanbesteding.”
De overdracht van chauffeurs, voertuigen en ICT-applicaties heeft plaatsgevonden en de implementatie is gedurende de herfstvakantie grotendeels voltooid. “De overgang van de oude vervoerder Maasstad Regie Centrale naar de nieuwe vervoerder is voorspoedig verlopen en het vervoer loopt vooralsnog goed. Op dit moment wordt een aantal zaken nog verder ingericht om de dienstverlening te optimaliseren. Zo worden de voertuigen omgebouwd om ook via de boardcomputer de data te ontsluiten, zodat Stroomlijn de monitoring en facturatie kan begeleiden”, bericht Paas.
Voor het Wmo-vervoer is Maasstad Regie Centrale niet de huidige vervoerder. Paas: “Zij zouden als nieuwe vervoerder starten per 1 januari 2023, bij aanvang van het nieuwe contract. De vervoerder RMC Rotterdam BV is daarom voor het Wmo-vervoer gecontracteerd per 1 januari 2023. Het eveneens tijdelijke contract heeft dezelfde duur als de contracten van het leerlingen- en jeugdhulpvervoer.” De implementatie voor de uitvoering van het nieuwe contract is volgens Paas op dit moment in volle gang. De vestigingslocatie van de huidige vervoerder (Munckhof) is overgenomen door RMC en een deel van het personeel is in november gecontracteerd en overgenomen. Paas: “Een deel van de chauffeurs heeft voor een andere baan gekozen, vaak buiten de vervoersbranche.”
Mede door de krapte op de arbeidsmarkt, de landelijke tekorten in de vervoerssector en het feit dat chauffeurs overstappen naar andere branches is het volgens wethouder Paas nog onzeker of er voldoende chauffeurs beschikbaar zijn op 1 januari 2023. Paas: “Deze schaarste aan chauffeurs is al langere tijd een probleem, ook bij de andere twee vervoerders. Om zoveel mogelijk te kunnen voldoen aan de vervoersvraag met een krapte aan chauffeurs heeft Stroomlijn sinds 1 november de dienstverlening aangepast. Op dit moment is de verwachting dat het contract vanaf deze datum, met de ingezette maatregelen, grotendeels ingevuld kan worden volgens de oorspronkelijke prestatienormen.”
Paas schrijft dat hij de eerste, voorzichtig positieve effecten van de maatregelen ziet. “Het op-tijd-rijdpercentage is gestegen naar 90,1% ten opzichte van de eerdere 60 tot 80%. Daarnaast zien we een daling van de vraag met 18% ten opzichte van eind oktober. Of deze afname in de vraag structureel is, kunnen we op dit moment nog niet zeggen. Nu deze eerste noodmaatregelen zijn ingericht, zetten we in op de wijkmobiliteit door het stimuleren van het gebruik van de Wijkhopper en andere initiatieven in de wijk”, aldus Paas.
- Onzekerheid over doelgroepenvervoer houdt aan in Sliedrecht ondanks nieuwe vervoerder. Toch is wethouder Cees Paas optimistisch. Foto Gemeente Sliedrecht.