Opinie Peter Meukens (TTB): ‘Samen sterk: dat geldt ook voor het openbaar vervoer’
Op Autoloze Zondag kon je met het Mobility Ticket voor luttele 8 euro in tweede klas met de trein heen en terug rijden tussen twee Belgische stations naar keuze. Tussen 16 en 22 september kon je bij De Lijn voor 12 euro een dagticket kopen: na ontwaarding mocht je gedurende 24 uur met maximaal vijf mensen samen reizen op alle bussen en trams van De Lijn. In Wallonië konden bedrijven en openbare diensten hun personeel tijdens de Europese Week van de Mobiliteit gratis de bussen en trams van de TEC laten uittesten, als ze vooraf aan de TEC speciale codes aangevraagd hebben. In Brussel mocht je op Autoloze Zondag 21 September gratis rijden met de metro’s, trams en bussen van de MIVB.
De vier openbaarvervoermaatschappijen van ons land leveren dus nogal wat inspanningen om het openbaar vervoer te promoten tijdens de Europese Week van de Mobiliteit, die van 16 tot en met 22 september liep. De ideale gelegenheid bijvoorbeeld voor een gezin met twee kinderen uit Bree om eens een dag Brussel te gaan verkennen: het zou hen maar (nou, maar) 44 euro. 12 euro hebben gekost voor het dagticket van De Lijn om van Bree naar Genk te rijden en vier maal 8 euro om met de trein heen en weer naar Brussel te rijden. Als ze in Brussel geen bus van de TEC namen, reden ze daar gratis. Een gezin uit De Panne blijft dan weer beter thuis, want door spoorwerken reden er zondag geen treinen tussen De Panne en Diksmuide. De vervangbus heeft een uur nodig om de 20 km van De Panne naar Diksmuide te overbruggen, drie keer zo lang als de trein.
Ja, zo ziet de promotie van het openbaar vervoer in België er anno 2025 uit. Aan goede wil geen gebrek, aan efficiëntie en attractiviteit daarentegen… De NMBS heeft een document van meer dan twee bladzijden nodig om de aankoop en het gebruik van haar promotieticket uit de doeken te doen. De Lijn kan dat beknopter. Maar, verkoopt die nu een dagkaart of een 24-urenticket? Het dagticket is vanaf de ontwaarding immers 24 uur geldig. Zonder internet of smartphone moet je thuisblijven, want het dagticket is alleen maar digitaal verkrijgbaar, via de website en in de app. Ook de automaten van De Lijn verkopen het ticket niet. Al die informatie staat verspreid over tal van websites en vergt zoek- en studiewerk, vooral ook om niks fout te doen. Complexe bureaucratie in concurrentie met deze simpele handeling: stap in en start de auto. Wie zou er winnen?
- Peter Meukens: ‘Samen sterk: dat geldt ook voor het openbaar vervoer’ – 1 Redactiefoto.