1 Reactie

  1. Chris Laarman
    maart 11, 2022 @ 6:43 pm

    Bert Sitters ziet drie dingen over het hoofd:
    1) De opening van de Noord/Zuidlijn in 2018. De Wallen liggen op loopafstand van Centraal, de RAI op loopafstand van (zelfs) station Zuid. Maar vanaf Schiphol heb je ook een Sprinter naar station RAI.
    2) De Amstelveenlijn rijdt nog maar tot Zuid. (Zeker, we hebben plannen om de Noord/Zuidlijn door te trekken.)
    3) De verdeling van de capaciteit op het spoor. Hopelijk weet iemand een duidelijkere uitleg dan die van ProRail in https://youtu.be/Dnc6ENXDHpw. Iets met de grafiek (“schuine lijnen”) in beeld.

    Voorts is er het Tracébesluit, met andere documenten te vinden via https://www.platformparticipatie.nl/phsamsterdamcentraal/tracbesluit+phs+amsterdam/relevante+documenten+phs+tracebesluit/default.aspx. Dat bevat ondermeer de keuze voor negen (in plaats van tien) doorgaande perronsporen aan verbrede (en verlengde) perrons.
    Je kunt er anders over denken… 🙂

    Uiteraard zou het een flink stuk schelen, als de internationale treinen die Amsterdam Centraal aandoen precies in het binnenlandse basis-uurpatroon rijden. Maar dan haal je dus niet de reissnelheid (van en naar Berlijn en Brussel, bijvoorbeeld) die mensen uit auto en vliegtuig moet lokken. Station Zuid kan blijkbaar die ruimte in het patroon wèl gaan bieden.

    Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

css.php