Oproep mobiliteitsexperts en sociale organisaties: ‘De uitdagingen voor de volgende Vlaamse regering – OV als speerpunt’
“Wat zijn de uitdagingen voor de volgende Vlaamse regering? Door de onderfinanciering van de laatste tien à vijftien jaar kampt De Lijn met een achterstand in het onderhoud van haar infrastructuur en in de vernieuwing en vergroening van het voertuigenpark. Twee voorbeelden: de versleten Antwerpse metrokokers moeten dringend gerenoveerd worden, want een derde van de sporen ligt er meer dan 25 jaar; en 30 procent van de busvloot is ouder dan 15 jaar.”
“Eerst moet De Lijn die achterstand kunnen inlopen. Maar dat volstaat niet, want met de huidige middelen blijft Vlaanderen een lage-ambitiezone. Zo kunnen we de klimaatuitdagingen – minder files en meer leefkwaliteit – niet aanpakken. Vlaanderen moet nochtans een substantiële modal shift realiseren: het tram- en busaanbod moet serieus uitbreiden, de doorstroming moet verbeteren en daardoor ook de betrouwbaarheid. Vanzelfsprekend geïntegreerd met het treinverkeer. Volgens een berekening van De Lijn is er daarvoor minstens 300 miljoen euro extra nodig. Dat is veel geld. Maar niets doen en halsstarrig blijven aanmodderen, zal op termijn nog veel meer kosten.”
“Daarom roepen wij de toekomstige Vlaamse regering op om van het openbaar vervoer een speerpunt in haar beleid te maken. De vastgelegde bedragen in het ODC zijn een minimum, geen maximum. In tegenstelling tot wat minister Peeters beweert, kan – en moet – een volgende Vlaamse regering extra geld voor het openbaar vervoer vrijmaken. Wij verwachten dat de politieke partijen die ambitie nu al in hun partijprogramma’s opnemen. Niet als loze belofte, maar om haar effectief uit te voeren. Pas dan kan het openbaar vervoer, in combinatie met nieuwe deelsystemen, zijn rol opnemen als ruggengraat van het mobiliteitsbeleid.”
Deze oproep, die vanochtend in De Standaard werd gepubliceerd, was getekend: Wies Callens (Fietsersbond), Naomi Cambien (Bond Beter Leefmilieu), Steven Clays (Trage Wegen), Tom Dhollander (Voetgangersbeweging), Dirk Lauwers (UAntwerpen en UGent), Cathy Macharis (VUB), Peter Meukens (TreinTramBus), Willy Miermans (UHasselt), Kris Peeters (PXL), Erik Quisthoudt (ACLVB), Stan Reusen (ACOD-TBM), Joeri Thijs (Greenpeace), Els Van den broeck (Mobiel 21), Bart Van der Spiegel (Modal Shift Coalitie Antwerpen), Hugo Van Dienderen (Grootouders voor het Klimaat), Ann Vermorgen (ACV), Miguel Vertriest (Netwerk Duurzame Mobiliteit) en Herman Welter (OV-journalist).
- Oproep mobiliteitsexperts en sociale organisaties: ‘De uitdagingen voor de volgende Vlaamse regering- OV als speerpunt’.