Overleden buspassagiers in ongeval met FlixBus bij Leipzig “hadden hun veiligheidsriemen moeten dragen”, aldus de CEO van busbedrijf Umbrella Mobility
In de Bild Zeitung van vandaag doet Pavel Steiner (54), de CEO van Umbrella Mobility, het busbedrijf dat de rit Berlijn-Zürich uitvoerde, enkele opmerkelijke uitspraken over het ongeval met de FlixBus bij Leipzig. Daarbij kwamen vier mensen om. Hij wijst op de verantwoordelijkheid van de overleden passagiers. “Het is erg, maar ik moet het zeggen: als die mensen hun gordel hadden gedragen, zou iedereen nog leven”, zegt hij in de Duitse krant.
Na vijf dagen is het nog steeds niet duidelijk hoe het ongeval waarbij afgelopen woensdag vier doden en 35 gewonden vielen, heeft kunnen gebeuren. Steiner gaf zijn versie van de feiten in de Duitse Bild Zeitung.
“Het is een ongelooflijke tragedie, ik ben er kapot van. We hadden een ervaren man aan het stuur, de bus was de modernste die er is en was in januari nog gekeurd, en toch vielen er vier doden”, zegt Steiner, die met name kritisch is op de slachtoffers. “Het is erg, maar ik moet het zeggen: als mensen hun gordel hadden gedragen, zou iedereen nog leven.”
Volgens Bild is Umbrella Mobility niet onomstreden. In oktober vorig jaar werd een buschauffeur van het bedrijf aan de kant gezet met een 2,4 promille alcohol in zijn bloed. Een oud-werknemer noemde de vloot van het bedrijf in de Hamburger Morgenpost “een absolute ramp.” “Sommige bussen rijden zonder lijnnummer rond, andere hebben alleen een kartonnen bordje op de voorkant in plaats van een display en sommige rijden zelfs ’s nachts zonder verlichting.”
De 62-jarige chauffeur die vorige woensdag betrokken raakte bij het ongeval, herinnert zich naar eigen zeggen niets van het incident. “Hij was bewusteloos en weet niets meer van het ongeval”, zegt Steiner, die erop wijst dat de man was uitgerust en voor het ongeval net vijf dagen vrij had gehad.
Steiner zegt op basis van technische gegevens te kunnen uitsluiten dat de chauffeur in slaap is gevallen, schrijft Bild. “De bus beschikte over alle hulpsystemen, niets wijst daarop.” Ook zou de man tijdens de rit niet hebben getelefoneerd.
De Flixbus was afgelopen woensdag onderweg van Berlijn naar Zürich, met een geplande tussenstop in Leipzig. Omstreeks 9.45 uur verliet de bus echter om een nog onbekende reden de rijbaan van de snelweg A9 tussen Wiedemar en het Schkeuditzer Kreuz, kort voor een afrit. De bus reed in op een bosje, en kwam op zijn zijkant terecht. De politie en het parket in Duitsland zijn een onderzoek geopend voor doodslag door nalatigheid en lichamelijk letsel door nalatigheid. De chauffeur riskeert een gevangenisstraf van vijf jaar.
- Overleden buspassagiers in ongeval met FlixBus bij Leipzig “hadden hun veiligheidsriemen moeten dragen”, aldus de CEO van busbedrijf Umbrella Mobility. Illustratie Umbrella Mobility.